Nowe normy emisji w Unii Europejskiej
Posłowie dali zielone światło dla nowych przepisów UE mających na celu zmniejszenie emisji spalin z samochodów osobowych, dostawczych, autobusów, ciężarówek i przyczep. Według nowych przepisów pojazdy będą musiały dłużej spełniać nowe normy, co ma przyczynić się do pozostania ekologicznymi przez cały okres swojego użytkowania pojazdu.
Unijne Normy Emisji Spalin - co to jest?
Unijne Normy Emisji Spalin to regulacje, które są ustanawiane przez Unię Europejską. Mają na celu określenie limitów emisji szkodliwych substancji w pojazdach. Limity emisji różnią się w zależności od typu pojazdu i jego napędu. Pierwsze normy EURO zostały wprowadzone w 1992 roku, a zaczęły obowiązywać od 1996, a obecna norma EURO 6 jest wciąż aktualizowana. Za nieprzestrzeganie Unijnych Norm Emisji Spalin przez producentów przewidziane są kary finansowe w wysokości 95 euro za gram. O ile kwota ta wydaje się niska, to przypominamy, że w 2020 roku Grupa Volkswagen przekroczyła normę o "tylko" 0,75 g na kilometr, co kosztowało ich 100 mln euro kary.
Paszporty ekologiczne dla samochodów?
Norma Euro 7 zaostrzy limity cząstek stałych dla samochodów osobowych i dostawczych oraz spalin dla autobusów i ciężarówek. Rozporządzenie wprowadzi również paszport środowiskowy dla każdego pojazdu. W paszporcie znajdą się informacje na temat efektywności środowiskowej pojazdu w momencie jego rejestracji, czyli limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i/lub energii elektrycznej, zasięg elektryczny pojazdu oraz trwałość akumulatora. Ustanowione zostały również bardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin z autobusów i ciężarówek. Użytkownicy pojazdów będą mieli również dostęp do aktualnych informacji na temat zużycia paliwa, stanu akumulatora, emisji zanieczyszczeń i innych istotnych informacji generowanych przez systemy pokładowe i monitory. Wprowadzone także szczegółowe limity dotyczące cząstek stałych hamulców, a także minimalne standardy wydajności dotyczące trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.
Sprawozdawca Alexandr Vondra (ECR, CZ) powiedział: "Udało nam się osiągnąć równowagę między celami środowiskowymi a żywotnymi interesami producentów. Chcemy zapewnić przystępność cenową nowych mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów krajowych, a jednocześnie umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowanie się do oczekiwanej transformacji sektora. UE zajmie się teraz również kwestią emisji z hamulców i opon oraz zapewnieniem większej trwałości akumulatorów".
Nowe normy emisji przewidują, 100% redukcji CO2 do 2023 roku. Oznacza to, że na rynek będą mogły trafiać tylko pojazdy całkowicie bezemisyjne w tych kategoriach, czyli takie z silnikami spalinowymi, ale na wodór czy paliwa syntetyczne, natomiast zarejestrowane auta na benzynę i diesel będą mogły być odsprzedawane. Nowe przepisy wejdą w życie 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Nowe normy będą stopniowo obejmować kolejne kategorie pojazdów. Najwięcej czasu — 60 miesięcy — otrzymali producenci autobusów, samochodów ciężarowych oraz przyczep.
Co dalej z limitami Euro 6?
W przypadku samochodów osobowych i dostawczych utrzymane zostaną obecne warunki testowe Euro 6 i limity emisji spalin. W przypadku autobusów i ciężarówek zostaną zastosowane bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzone w laboratoriach i w rzeczywistych warunkach jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych warunków testowych Euro VI.
Nowy etap wojny. Pierwszy ukraiński nalot na Rosję
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?