Panna Nikt

Panna Nikt, Polska 1996

Historia piętnastoletniej Marysi, która pod wpływem dwu koleżanek wyrzeka się swego kodeksu moralnego i ukształtowanych przez tradycję poglądów na życie.

  • Czas trwania: 98 minut, Gatunek: Dramat obyczajowy
  • Reżyseria: Andrzej Wajda

Panna Nikt w telewizji

ZwińRozwiń

Multimedia

Obsada

  • Anna Wielgucka jako Marysia
  • Anna Mucha jako Kasia
  • Anna Powierza jako Ewa
  • Stanisława Celińska jako matka Marysi
  • Jan Janga-Tomaszewski jako ojciec Marysi
  • Małgorzata Potocka jako matka Ewy
  • Leszek Teleszyński jako ojciec Ewy

Twórcy

  • Andrzej Wajda Reżyseria
  • Wanda Zeman Montaż
  • Andrzej Korzyński Muzyka
  • Radosław Piwowarski Scenariusz
  • Janusz Sosnowski Scenografia
  • Jacek Januszyk Zdjęcia

Opis programu

ZwińRozwiń

Piętnastoletnia Marysia mieszka w starej wiejskiej chałupie wspólnie z ojcem, matką i licznym rodzeństwem. Kiedy jej rodzice dostają mieszkanie w bloku, dziewczynka przenosi się do miasta. Musi też zmienić szkołę. W nowej nie czuje się jednak dobrze. Uwagę Marysi szybko zwracają dwie dziewczynki. Pierwsza, Kasia Bogdańska, ma duszę artystki. Druga zaś, Ewa Bogdaj, imponuje nieśmiałej i zahukanej prowincjuszce niezwykłą urodą. Przypadek sprawia, że Marysia zaprzyjaźnia się z nimi, co radykalnie zmienia jej życie i spojrzenie na świat.

Adaptacja głośnej powieści Tomka Tryzny, uznanej przez polską krytykę literacką za jeden z najważniejszych debiutów lat dziewięćdziesiątych. Historia piętnastoletniej Marysi, która pod wpływem dwu koleżanek wyrzeka się swego kodeksu moralnego i ukształtowanych przez tradycję poglądów na życie, daje się rozmaicie interpretować. Można ją odczytywać zgodnie z wymową podtytułu ("tajemnicza podróż o dojrzewaniu") jako opowieść o bolesnej inicjacji w dorosłość lub potraktować w kategoriach filozoficznej powiastki o rozpadzie świata. Równie uprawione są interpretacje, których myślowym tworzywem będzie kontrast między naturą i kulturą, cywilizacją wiejską i miejską. Oniryczno - erotyczna warstwa "Panny Nikt" z pewnością zainspiruje freudystów, zaś wielowarstwowa narracja - zwolenników postmodernizmu. Andrzej Wajda poszedł jeszcze innym tropem. Jego adaptacja powieści Tryzny to przede wszystkim współczesny moralitet. W dziejach wchodzącej w dorosłość Marysi reżyser dostrzegł metaforę sytuacji duchowej współczesnego Polaka, który zafascynowany mirażami dobrobytu i obyczajowo - politycznej swobody zbyt pochopnie i niejako "hurtowo" rezygnuje z dotychczas pielęgnowanych wartości. TymczasemWajdowska "Panna Nikt" zdaje się przywoływać znane jeszcze w XIX wieku powiedzenie o zdejmowaniu kajdan razem z butami. Reżyser zdaje się za romantycznym poetą ostrzegać, że z "pawia narodów" łatwo stać się "papugą". Udziałem tej ostatniej jest śmieszność i wewnętrzna pustka, o czym tak boleśnie przekonała się Marysia. Film Wajdy to nie tylko kryptocharakterystyka dzisiejszego stanu "duszy polskiej". To także świetnie zagrana i nowocześnie zrealizowana (krótsze ujęcia, oryginalne zdjęcia) opowieść o pokusach młodości. To wreszcie pierwsza od wielu lat próba nawiązania przez reżysera autentycznego kontaktu z nastoletnim widzem. Wszak "każdy był kiedyś małą dziewczynką", jak mówił w wywiadzie twórca "Korczaka". Problem tylko w tym, czy uda się odkryć ją w sobie na nowo. Piętnastoletnia Marysia mieszka w starej wiejskiej chałupie wspólnie z ojcem, matką i licznym rodzeństwem. Kiedy jej rodzice dostają mieszkanie w bloku, dziewczynka przenosi się do miasta. Musi też zmienić szkołę. W nowej nie czuje się jednak dobrze. Jej widoczny na każdym kroku prowincjonalizm wywołuje nieustanne drwiny i szyderstwa kolegów. Uwagę Marysi szybko zwracają dwie dziewczynki. Pierwsza, Kasia Bogdańska, ma duszę artystki. Ponadprzeciętna inteligencja łączy się u niej z talentem kompozytorskim oraz cygańskim, buntowniczym stylem życia. Druga zaś, Ewa Bogdaj, imponuje nieśmiałej i zahukanej prowincjuszce niezwykłą urodą i modnymi, kosztownymi ubraniami. Przypadek sprawia, że Marysia zaprzyjaźnia siępo kolei z obiema, co radykalnie zmienia jej życie i spojrzenie na świat. Dramat, 98 min, Polska/Niemcy 1996Reżyseria: Andrzej WajdaScenariusz: Radosław PiwowarskiDramat, 98 min, Polska/Niemcy 1996Reżyseria: Andrzej WajdaScenariusz: Radosław PiwowarskiZdjęcia: Krzysztof PtakMuzyka: Andrzej KorzyńskiWystępują: Anna Wielgucka, Anna Powierza, Anna Mucha, Stanisława Celińska, Jan Janga Tomaszewski, Małgorzata Potocka, LeszekTeleszyński, Małgorzata Pieczyńska, Anna Romantowska, Adam Siemioni inni

Komentarze

Skomentuj
  • jaja (gość)

    to obejrzę z polecenia kolegi :)

    26.09.2011 23:05
  • ... (gość)

    dobry film, warty obejrzenia

    26.09.2011 21:01

Dodaj komentarz

    Ocena społeczności: 5.0 Głosów: 2

    Hity dnia

    Wszystkie hity »

    Logowanie

    Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się.

    ×