Paragraf 22
Catch 22, USA 1970
II wojna światowa, baza lotnictwa amerykańskiego we Włoszech. Yossarian usiłuje zdobyć od doktora Daneeka zaświadczenie o niezdolności do dalszych lotów. Odbył już ich przepisową liczbę.
Reżyseria:Mike Nichols
Czas trwania:130 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komedia
Paragraf 22 w telewizji
Alan Arkin
jako Yossarian
Martin Balsam
jako pułkownik Cathcart
Richard Benjamin
jako major Dandy
Art Garfunkel
jako kapitan Nately
Jack Gilford
jako doktor Daneeka
Orson Welles
jako generał Dreedle
Buck Henry
Scenariusz
Mike Nichols
Reżyseria
Sam O'Steen
Montaż
David Watkin
Zdjęcia
June Edgerton
Muzyka
John Calley
Producent
Opis programu
Film opowiada historię niewinnych żołnierzy, którzy ginęli w imię bezsensownej pogoni za karierą ich przywódców. Film w groteskowy sposób przedstawia absurd wojny, przedstawiając żądnych sławy i poklasku dowódców, dla których ludzkie życie było jedynie trampoliną do wojskowej kariery. Adaptacja światowego bestsellera Josepha Hellera. Akcja filmu rozgrywa się w czasie drugiej wojny światowej, a jej głównym bohaterem jest amerykański lotnik Yossarian (Alan Arkin), stacjonujący wraz ze swoją jednostką w rejonie Morza Śródziemnego. Jego towarzysze to ludzie o skrajnie różnych osobowościach, z których każdy na swój sposób próbuje radzić sobie ze skutkami tej bezsensownej wojny. Wszyscy są jednak trochę zwariowani, co ułatwia im zmaganie się z okrutną codziennością. Yossarin ma dość walki i chce już wrócić do domu. Robi z siebie szaleńca, wariata, mając nadzieję, że to wystarczy, by wojskowy lekarz wydał mu stosowne zaświadczenie, pozwalające na opuszczenie pola walki. Okazuje się jednak, że nie będzie to takie łatwe, bowiem pułkownik Cathcart zmienia obowiązujące dotąd zasady rozliczania lotów... Film w groteskowy sposób pokazuje bezsens i absurd wojny, a także egoizm i chore ambicje dowódców, którzy kosztem życia młodych pilotów wspinają się po kolejnych szczeblach wojskowej kariery. Paragraf 22 to nowe spojrzenie na wojnę, w której ideały zeszły na drugi plan, a ich miejsce zajęła chęć zysku i sławy.