Rocco i jego bracia
Rocco e i suoi fratelli, Włochy/Francja 1960
Rosaria wraz z czterema synami, Simonem, Rocco, Ciro i Lucą, przenoszą się z południa Włoch do Mediolanu. Wszystko układa się dobrze do chwili, gdy Simon zakochuje się w prostytutce Nadii.
Reżyseria:Luchino Visconti
Czas trwania:172 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Rocco i jego bracia w telewizji
Galeria
Alain Delon
jako Rocco Parondi
Annie Girardot
jako Nadia
Renato Salvatori
jako Simone Parondi
Katina Paxinou
jako Rosaria Parondi
Spiros Focás
jako Vincenzo Parondi
Max Cartier
jako Ciro Parondi
Jerzy Macc
Drugi reżyser
Lucio Orlandini
Drugi reżyser
Rinaldo Ricci
Drugi reżyser
Giuseppe Bordogni
Kierownik produkcji
Luigi Ceccarelli
Kierownik produkcji
Anna Davini
Kierownik produkcji
Opis programu
"Rocco e suoi fratelli" ("Rocco i jego bracia") włosko - francuski film w reżyserii Luchino Viscontigo z 1960 roku trwa niemal trzy godziny, ale nie znudzi współczesnego widza ani melodramatycznym wątkiem, ani biało - czarnymi zdjęciami. Paradoksalnie, czas ten okroiła w latach sześćdziesiątych amerykańska cenzura ze względu na brutalność włoskiego neorealizmu. A przecież po latach sycylijskie okrucieństwo, albo wątek szlachetnego boksera znajdziemy w tak krwistych obrazach made in USA jak "Ojciec chrzestny", czy "Rocky". Rocco to jeden z pięciu synów matki z ubogiego południa Włoch, która przenosi się wraz z rodziną do Mediolanu w poszukiwaniu lepszego życia. Na początek bogata północ ma im do zaoferowania mieszkanie w suterenie i niewiele ponadto, ale z czasem dwaj synowie zostają wziętymi bokserami i byt rodziny poprawia się. Jednak Rocco i Simone są także rywalami. Tytułowy bohater - w którego wciela się młody i piękny Alain Delon - jest uosobieniem łagodności i szlachetności, ale to właśnie on zaczyna wygrywać zarówno na ringu jak i w wyścigu do serca prostytutki Nadii (młoda Annie Giradot). Kiedy zazdrosny Simone brutalnie gwałci Nadię, Rocco próbuje usprawiedliwiać brata i zrzec się jej miłości. Jednak zazdrosny Simone zemści się na obojgu, zabijając dziewczynę. Sam zresztą stoczy się nisko - do światka ustawianych walk i homoseksualnej prostytucji. Upadek rodziny, trójkąt miłości i nienawiści, tragedia matki, która ściąga synów do wrogiego świata na zgubę - to wątki bardziej uniwersalne niż melodramat obyczajowy osadzony w realiach kontrastów społecznych. Dlatego rola Katiny Paxinou, greckiej aktorki dramatycznej, jako matki sycylijskiej rodziny sprzyja skojarzeniom z tragedią grecką. Viscontiego określano jako arystokratę, który stal się komunistą, ale z dzisiejszej perspektywy ukazany przez reżysera obraz przemian cywilizacyjnych w konflikcie z więziami rodzinnymi, wartościami i uczuciami każe dostrzec w nim po prostu artystę.