Świadek oskarżenia

Witness for the Prosecution, USA 1957

O morderstwo bogatej wdowy zostaje oskarżony jej przyjaciel, a jednocześnie spadkobierca. Jedyna osoba mogąca zaświadczyć o jego niewinności zostaje świadkiem oskarżenia.

Reżyseria:Billy Wilder

Czas trwania:112 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film kryminalny

Świadek oskarżenia w telewizji

Galeria

Świadek oskarżenia (1957) - Film
Świadek oskarżenia (1957) - Film
Świadek oskarżenia (1957) - Film
Świadek oskarżenia (1957) - Film
Świadek oskarżenia (1957) - Film
Świadek oskarżenia (1957) - Film
  • Świadek oskarżenia (1957) - Film
  • Świadek oskarżenia (1957) - Film
  • Świadek oskarżenia (1957) - Film
  • Świadek oskarżenia (1957) - Film
  • Świadek oskarżenia (1957) - Film
  • Świadek oskarżenia (1957) - Film
  • Tyrone Power

    jako Leonard Vole

  • Marlene Dietrich

    jako Christine Helm-Vole

  • Charles Laughton

    jako sir Wilfrid Robarts

  • John Williams

    jako Brogan-Moore

  • Elsa Manchester

    jako pani Plimsoll

  • Henry Daniell

    jako Mayhew

  • Arthur Hornblow Jr.

    Producent

  • Edward Small

    Producent

  • Russell Harlan

    Zdjęcia

  • Emmett Emerson

    Drugi reżyser

  • Frank Losee

    Drugi reżyser

  • Ben Hersh

    Kierownik produkcji

Opis programu

Mistrz błyskotliwej komedii Billy Wilder spotyka królową kryminału Agathę Christie w filmie będącym klasyką amerykańskiego dramatu sądowego. W roli głównej legenda kina - Marlena Dietrich. Efekt: 6 nominacji do Oskara® i Złoty Glob. Znany adwokat z powojennego Londynu sir Wilfrid Robarts (Charles Laughton) dochodzi do siebie po zawale pod czułą, choć zrzędliwą opieką osobistej pielęgniarki (Elsa Lanchester). I chociaż to właśnie praca ponad siły zrujnowała mu zdrowie, zaraz po wyjściu ze szpitala decyduje się bronić w procesie niejakiego Leonarda Vole (Tyrone Power). Mężczyzna oskarżony jest o zabójstwo bogatej wdowy mającej zapisać mu majątek. Alibi zapewnia mu jego żona, piękna Christine (Marlene Dietrich). Do tego momentu historia wydaje się dość prosta i przewidywalna, jednak wszystko zaczyna się gwałtownie komplikować, kiedy Christine nagle zmienia zdanie i na sali sądowej zeznaje przeciwko mężowi. Zaczyna się ciąg zaskakujących, przewrotnych i trzymających w nieustannym napięciu zwrotów akcji, zwieńczonych nieoczekiwanym finałem. Zaledwie dwa lata po nakręceniu słynnej komedii "Pół żartem, pół serio" Billy Wilder zmierzył się z gatunkiem dla siebie nietypowym - dramatem sądowym, i wyszedł z tych zapasów jako triumfalny zwycięzca. Z pewnością pomogło mu to, że za kanwę scenariusza posłużyło opowiadanie (a także powstały w oparciu o nie dramat) samej Agathy Christie. Obraz zebrał znakomite recenzje i odniósł komercyjny sukces. Oprócz Złotego Globu - za drugoplanową rolę Elsy Lanchester - zdobył aż 6 nominacji do Oskara we wszystkich najważniejszych kategoriach, co nie powinno być zaskoczeniem, biorąc pod uwagę sukcesy Billy Wildera. Ten urodzony w Suchej Beskidzkiej austriacki Żyd zrobił bowiem w Stanach oszałamiającą filmową karierę i otrzymał m.in. 2 Oskary dla reżysera– za "Garsonierę" i "Stracony weekend". Za jego najwybitniejsze dzieło wielu uważa "Bulwar Zachodzącego Słońca", nagrodzony również statuetką za scenariusz, którego Wilder był współautorem. O ile więc film "Świadek oskarżenia" Agacie Christie zawdzięcza wciągającą intrygę kryminalną, to już sytuacyjny humor, błyskotliwe dialogi i słowne potyczki bohaterów są również domeną samego reżysera. "Świadek oskarżenia" daje nie tylko przyjemność płynącą z rozwikływania kryminalnej szarady, ale też pozwala smakować pełnokrwiste, aktorskie kreacje bohaterów dramatu. Nieśmiertelny urok brytyjskiego dowcipu zapewnia grana przez Charlesa Laughtona postać adwokata, sir Robardsa - starszego pana, który pod manierami dżentelmena kryje ostrą jak brzytwa inteligencję i cięty język, tak przydatne na sali sądowej. W roli nieszczęsnego oskarżonego powraca amant lat 40. Tyrone Power, ale największy aktorski popis zawdzięczamy ikonie kina - Marlenie Dietrich. W momencie powstania filmu była już obecna w świecie kina kilkadziesiąt lat i miała ponad 50-kę, w co - patrząc na nią - trudno uwierzyć. Urodzona w 1901 roku Dietrich zaczynała karierę od współpracy z austriackim reżyserem Josephem von Sternbergiem, autorem jej wielkiego przeboju z 1930 roku "Błękitny Anioł". Rola w tym filmie wykreowała jej wizerunek - śmiałej obyczajowo, niezależnej kobiety, uwodzącej i wiodącej mężczyzn na zgubę. Po tym sukcesie Marlena wyjechała do Hollywood i zagrała w takich filmach, jak "Maroko", "Szanghaj Ekspres", czy "Wyrok w Norymberdze". W czasie II wojny światowej opowiedziała się przeciwko nazistowskim Niemcom i występowała dla żołnierzy amerykańskich, śpiewając swoje słynne przeboje: "Lili Marleen", "Falling in Love Again", czy "Johnny". Ostatnie lata życia spędziła w swoim paryskim mieszkaniu. Zmarła w 1992 roku i została pochowana w rodzinnym Berlinie.

Powiązane artykuły