Ojciec chrzestny
The Godfather, USA 1972
Don Vito Corleone, głowa rodziny mafijnej, odrzuca propozycję wspólnego interesu z właścicielem plantacji maku w Turcji. Ta decyzja staje się przyczyną wojny gangów.
Reżyseria:Francis Ford Coppola
Czas trwania:175 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film sensacyjny
Ojciec chrzestny w telewizji
Galeria
Marlon Brando
jako Don Vito Corleone
Al Pacino
jako Michael Corleone
James Caan
jako Sonny Corleone
Diane Keaton
jako Kay Adams
Richard S. Castellano
jako Clemenza
Talia Shire
jako Connie Corleone
Tony Brandt
Drugi reżyser
Fred T. Gallo
Drugi reżyser
Stephen F. Kesten
Drugi reżyser
Steven P. Skloot
Drugi reżyser
Fred C. Caruso
Kierownik produkcji
Valerio De Paolis
Kierownik produkcji
Opis programu
Oscarowy klasyk Francisa Forda Coppoli. Michael jest jednym z synów Don Vita Corleone. Senior rodu stoi na czele jednej z pięciu największych rodzin mafijnych w Nowym Jorku. Nielegalne interesy, korumpowanie polityków i policji jest na porządku dziennym. Michael nie chce iść tą drogą. Wraca właśnie z frontu II wojny światowej, a okazją do spotkania rodziny jest ślub siostry. Wesele to nie tylko świętowanie, ale także załatwianie mafijnych interesów. Wkrótce do Dona Corleone zgłasza się wysłannik pozostałych klanów mafijnych z propozycją udziału w powstającym interesie narkotykowym. Oferta zostaje odrzucona, co powoduje lawinę dramatycznych zdarzeń. Don Corleone cudem wychodzi cało z zamachu, lecz podupadające zdrowie skłania go do decyzji - jego następcą ma być właśnie Michael. Ojciec chrzestny, a także kolejne części tryptyku, powstały na podstawie bestsellerowych powieści Maria Puzo. Reżyser i scenarzysta Francis Ford Coppola przenosząc prozę na ekran, stworzył jeden z najbardziej ikonicznych filmów o włoskiej mafii, zapisując się na stałe w historii kina. Obraz Coppoli to barwna, lecz też brutalna opowieść o świecie rządzonym przez pieniądz, brudne interesy i przemoc. Epicki rozmach idzie w parze ze świetnym aktorstwem, montażem, wspaniałymi kostiumami oraz scenografią. Reżyser porusza swoje ulubione wątki: honor, rodzina, lojalność, ale również zderzenie konserwatywnego świata mafii z nowoczesnością. Jednym z charakterystycznych dla Coppoli zabiegów formalnych okazuje się montaż równoległy. Jak pisała krytyczka Edyta Biskup: "Ojciec chrzestny rozpoczyna się wielką włoską festą - córka Don Corleone, Connie, wychodzi za mąż. W tej części filmu Coppola przeciwstawia sobie dwie przestrzenie - przestrzeń festy, rodzinnego święta, i przestrzeń gabinetu Vita Corleone, gdzie przyjmuje on swoich interesantów i załatwia mafijne sprawy. Kontrast między nimi wzmacniany jest specyficznym zastosowaniem środków filmowych". Kino, którego wstyd nie znać. Trzy Oscary, pięć Złotych Globów i liczne wyróżnienia krytyków filmowych.