Rytmy wojny

Songs of War: Music as a Weapon, Niemcy 2010

Dla Christophera Cerfa szokiem była wiadomość, że niektóre z jego utworów wykorzystywano do torturowania więźniów. Nie mogąc się z tym pogodzić, zapragnął zbadać szokujące związki muzyki i przemocy.

Reżyseria:Tristan Chytroschek

Czas trwania:55 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Rytmy wojny w telewizji

  • Tristan Chytroschek

    Reżyseria

Opis programu

- Muzyka przemawia do serc i dusz, ale z pominięciem rozumu. Brzmi magicznym głosem i właśnie dlatego tak łatwo przekształcić ją w zdradliwą broń. Zawsze towarzyszyła wojennym rytuałom w Afryce. Grozę budził maoryski taniec haka. W lochach amerykańskich więzień, w których przesłuchuje się talibów, dudnią ponure thrashmetalowe utwory. Cel jest zawsze ten sam: przerazić wroga i wprowadzić w trans własne szeregi. Po zamachach z 11 września 2001 roku Ameryka przystąpiła do kontrataku, ogłaszając globalną wojnę z terroryzmem. Na całym świecie amerykańscy żołnierze zatrzymywali podejrzanych o działalność terrorystyczną. Nie obchodzili się z nimi zbyt delikatnie. Na zdjęciach, które oburzyły świat w roku 2004, widać, że amerykańscy żołnierze znęcali się nad Irakijczykami więzionymi w Bagram. Ściśle tajny do niedawna dokument zawiera instrukcje dotyczące metod przesłuchiwania. Pracowało nad nimi biuro medycyny amerykańskiego wywiadu CIA. Specjaliści szczegółowo opisali techniki, z których agenci CIA mogli korzystać. W centrum uwagi były środki bezdotykowe, które nie pozostawiają śladów na ciele więźnia: na przykład hałas i głośna muzyka. Za dozwolone uznano puszczanie muzyki porównywalne w decybelach z hałasem autostrady przez 18 godzin dziennie, z rykiem silnika motocykla, ciężarówki i młota pneumatycznego, odpowiednio przez osiem, cztery i dwie godziny bez przerwy. Autorzy filmu badają harmonijny związek muzyki z przemocą. Symbolicznym tego przykładem są piosenki z kultowego programu dla dzieci pt. "Ulica Sezamkowa", które po przesterowaniu godzinami puszczano więźniom w Guantanamo. Christopher Cerf, kompozytor, który przez 40 lat pracy przy tym kultowym programie napisał ponad dwieście piosenek, jest zdumiony, że ktoś tak wynaturzył jego muzykę. Piosenki z "Ulicy Sezamkowej" opowiadają o zaczarowanych liczbach, tajemniczych słowach i kolorach - w ten sposób mają pomagać dzieciom w nauce czytania i pisania. Kompozytor, który za swoje utwory otrzymał wiele nagród, nie może się pogodzić z faktem, że niewinnych piosenek dla dzieci użyto do gnębienia ludzi. Postanawia wyjaśnić, co się kryje za tym obłędnym pomysłem. Co takiego jest w muzyce, że wykorzystano ją w ten sposób? W filmie rozmówcami Christopera Cerfa są: naukowcy, agent CIA, były więzień Guantanamo oraz żołnierz, który pełnił służbę w tym amerykańskim więzieniu.