Komornicy

Repo Man, USA 1984

Młody punk zatrudnia się w firmie kredytującej samochody. Jego praca polega m.in. na odbieraniu aut dłużnikom, którzy nie płacą rat. Otto traktuje nowy zawód jak rodzaj piractwa w słusznej sprawie.

Reżyseria:Alex Cox

Czas trwania:100 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Komedia

Komornicy w telewizji

  • Harry Dean Stanton

    jako Bud

  • Emilio Estevez

    jako Otto Maddox

  • Tracey Walter

    jako Miller

  • Olivia Barash

    jako Leila

  • Sy Richardson

    jako Lite

  • Vonetta McGee

    jako Marlene

  • Alex Cox

    Scenariusz

  • Alex Cox

    Reżyseria

  • Dennis Dolan

    Montaż

  • Robby Müller

    Zdjęcia

  • Tito Larriva

    Muzyka

  • Steven Hufsteter

    Muzyka

Opis programu

Otto (Emilio Estevez) to młody punk, który dopiero szuka swojego miejsca na świecie. Pewnego dnia poznaje Buda (Harry Dean Stanton), właściciela firmy kredytującej samochody. Praca Buda polega między innymi na tym, że odbiera samochody dłużnikom, którzy nie płacą rat. W niepokornym Otcie widzi jednak następcę. Na początek proponuje mu 20 dolarów za dostarczenie wozu swojej żony do pobliskiego komisu. Otto orientuje się, że to sprawdzian, ale godzi się i zaczyna pracować dla Buda. Nowy zawód traktuje jako rodzaj współczesnego piractwa, ale w słusznej sprawie. Fascynuje go rywalizacja i adrenalina. Poznaje Leilę (Olivia Barash), ale szybko popada też w niebezpieczny konflikt z lokalnym gangiem. Tymczasem przedstawiciel rządu ogłasza, że nagroda wysokości 50 tysięcy dolarów czeka na śmiałka, który przechwyci pędzący przez kraj stary samochód wyposażony w kosmiczny silnik. Dla Otta jest to największy sprawdzian sprytu i umiejętności. Debiut reżyserski aktora Alexa Coxa - ostatnio można go oglądać w kolumbijskiej produkcji "Rosario Tijeras" - łączy elementy filmu przygodowego, komedii, thrillera i science fiction. Dziś film ten uważany jest za jeden z ciekawszych przykładów pokazania kultury punk na ekranie. "Komornicy" oraz dramat "Sid i Nancy", opowiadający o miłości i narkotykowym uzależnieniu Sida Viciousa, lidera punkrockowej grupy "Sex Pistols" i jego partnerki Nancy Spungen, to najważniejsze filmy Coxa. Oba zyskały miano kultowych, a reżyserska kariera Coxa rysowała się w jasnych barwach. Na początku lat 80. uważany był zresztą za Quentina Tarantino swoich czasów. Dał dowód niezwykłej wnikliwości i znakomitego zmysłu obserwacji. Szukał nowego języka, a wytarte gatunkowe schematy ubierał w nawias i dawał im nowe życie. Niestety, już następny obraz, pokazywany w Berlinie "Walker" rozczarował krytyków, a kolejne próby Coxa nie przyniosły tak znakomitych recenzji, jak dwa pierwsze filmy.

Powiązane artykuły