Filmy o kosmitach. Ranking najlepszych filmów o przybyszach z innej planety [TOP15]

Ewa Zwolak
15. „Marsjanie atakują” (1996)„Marsjanie atakują” (reż. Tim Burton) to amerykańska komedia science-fiction, która jest pastiszem, będącym hołdem dla niskobudżetowych filmów fantastycznonaukowych klasy B. Jak przystało na Tima Burtona, film ten wypełniony jest czarnym humorem oraz posiada elementy na satyry politycznej. Głównym wątkiem fabularnym filmu pt. „Marsjanie atakują” jest atak Marsjan na Ziemię. Mimo zapewnień głowy Stanów Zjednoczonych o pokojowych zamiarach przybyszy z obcej planety, Marsjanie agresywnie atakują Ziemię. Mimo że prezydent USA chce powstrzymać inwazję, to jednak będzie to niezwykle trudne zadanie.Program TV został dostarczony i opracowany przez media-press.tv
Filmy o kosmitach, podróżach kosmicznych i obcych cywilizacjach cieszą się dużą popularnością wśród amatorów kina fantastycznonaukowego. Jest to bardzo zróżnicowana grupa produkcji, wśród których znajdują się zarówno filmy o dobrych kosmitach, jak i filmy o wrogo nastawionych przybyszach z innej planety. Sprawdź, nasz subiektywny ranking najlepszych filmów o kosmitach!

Filmy o kosmitach – przynależność gatunkowa

Filmy o kosmitach zaliczane są do grupy filmów fantastycznonaukowych (ang. science fiction), których cechą charakterystyczną jest bazowanie na odkryciach naukowych. W tego typu produkcjach zazwyczaj pojawiają się motywy związane z życiem na innych planetach, podróżami w czasie, a także nadprzyrodzonymi zdolnościami, które czynią, z pozoru zwykłych postaci filmowych, superbohaterów. Oprócz tego w filmach sci-fi pojawiają się tzw. motywy futurystyczne - ufo, roboty czy podróże w czasie. Tego typu produkcje często poruszają aktualne tematy społeczno-polityczne, a elementy nadprzyrodzone, traktowane są w nich jako pretekst do refleksji filozoficznej na temat kondycji ogólnoludzkiej.

Pierwszym filmem o kosmitach był film pt. „Podróż na księżyc” z 1902 r. w reżyserii Georges’a Mélièsa, który obecnie uznawany jest za prekursora efektów specjalnych w kinematografii (tworzył je dzięki manipulowaniu taśmą filmową). Przy czym aż do lat 70. filmy o nadprzyrodzonych istotach były głównie produkcjami niskobudżetowymi, zaliczanymi raczej do kina kasy B. Stan ten nieco zmienił w 1968 r. Stanley Kubrick filmem pt. „Odyseja kosmiczna 2001”. Jednakże prawdziwe boom na filmy o nadprzyrodzonych istotach, w tym m.in. filmy o kosmitach, nastąpił po premierze „Gwiezdnych wojen” w 1977 r. Przełom ten przez wybitnego krytyka filmowego – Jerzego Płażewskiego, określany jest terminem „Kina nowej przygody”. Od tej pory filmy fantastycznonaukowe nabrały nowego charakteru – stały się wysokobudżetowymi produkcjami, z niezwykle dynamiczną akcją i nowoczesnymi efektami specjalnymi. Stały się one szczególnie atrakcyjne dla widza, nie tylko ze względu na komercjalizację kina science fiction, ale również ze względu na niezwykle kreatywne pomysły inscenizacyjne. W kino nowej przygody wpasowują się m.in. takie produkcje jak: „E.T” (1982), „Avatar” (2009), „Mumia”(1999), „Park Jurajski” (1993) czy wreszcie, wspomniane już, „Gwiezdne wojny”.

Niepodważalnym faktem jest to, że zarówno widzowie, jak i kino kocha przybyszów z obcych planet – zarówno tych dobrych („E.T.”, „K-Pax”), jak i złych („Wojna światów”). W większości filmach o kosmitach kontakt z przedstawicielami obcej cywilizacji był nagły („Dzień Niepodległości”, „Marsjanie atakują”). Wyjątkowe pod tym względem są dwie produkcje: „Kontakt”, który opowiada o pierwszym kontakcie z kosmitami oraz „Dystrykt 9”, w którym obcy od dawna zamieszkują naszą planetę.

Filmy o kosmitach w ludzkim ciele

Filmy o kosmitach stanowią grupę bardzo zróżnicowanych produkcji, które cechują się przede wszystkim różnym podejściem do zjawisk nadprzyrodzonych i istnienia „obcych”. Wśród nich stosunkowo dużą popularnością cieszą się filmy o kosmitach w ludzkim ciele, które mogą przypaść do gustu widzom, nieprzepadającym za kinem fantastycznonaukowym. Sztandarowym filmem wpisującym się w ten nurt jest „K-Pax” z 2001 r., który stanowi adaptację powieści autorstwa Gene'a Brewera. Cechą wyróżniającą tę produkcję spośród innych filmów o kosmitach jest w głównej mierze niezwykle sugestywna, spójna i logiczna opowieść o przybyszu z tytułowej planety „K-Pax”. Wśród licznych zalet tego filmu warto wskazać również na: świetne zdjęcia i dobrą grę aktorską – należy tu wspomnieć zarówno o odtwórcy głównej roli – Kevinie Space, jak i o Jeffie Bridgesie. „K-Pax” ma jeszcze jedną mocną stronę, mianowicie: uniwersalne przesłanie, według którego ludzie i ich problemy są tylko małymi, nieznaczącymi punktami w skali całego wszechświata.

Familijne filmy o kosmitach

Filmy o kosmitach zasadniczo dzielą się na dwie podstawowe grupy - na filmy o inwazji obcych (jest to zdecydowanie liczniejsza grupa), a także na filmy, które przedstawiają przybyszów z innej planety, jako stworzenia przyjazne ludziom. Tego typu motyw dominujący jest w głównej mierze w kinie familijnym, które przeznaczone jest dla młodych amatorów kina fantastycznonaukowego. Sztandarowym przykładem filmu o kosmitach dla dzieci jest „E.T” z 1982 r., który opowiada o niezwykłej przyjaźni małego chłopca z przybyszem innej planety.

emisja bez ograniczeń wiekowych