"Historia lotniskowca Graf Zeppelin" wkrótce w telewizji. Dlaczego jedyny niemiecki lotniskowiec znalazł się na dnie Bałtyku?

W 2006 r. podczas eksploracji Morza Bałtyckiego pracownicy polskiego przedsiębiorstwa naftowego natknęli się na niezwykłe znalezisko - wrak jedynego w historii niemieckiego lotniskowca. Gdzie oglądać dokument "Historia lotniskowca Graf Zeppelin"?

Multimedia

"Historia lotniskowca Graf Zeppelin" w czwartek, 25 lipca, godz. 22:00 na Planete - sprawdź program tv

Historia lotniskowca Graf Zeppelin, który miał być najbardziej imponująca maszyną tego typu na świecie i dumą we flocie Adolfa Hitlera. W 2006 r. podczas eksploracji Morza Bałtyckiego pracownicy polskiego przedsiębiorstwa naftowego natknęli się na niezwykłe znalezisko – wrak jedynego w historii niemieckiego lotniskowca.

Prace nad okrętem trwały od 28 grudnia 1936. 8 grudnia 1938 w Kilonii w obecności Adolfa Hitlera i Hermanna Göringa dokonano wodowania pierwszego lotniskowca, któremu nadano imię na cześć Ferdinanda von Zeppelina. Prace nad obiema jednostkami ( drugi lotniskowiec miał się nazywać Peter Strasser na cześć dowódcy oddziału sterowców niemieckiej marynarki wojennej z I w.ś) trwały do wiosny 1940. Mimo znacznego zaawansowania w budowie zostały one jednak nagle przerwane na rozkaz Adolfa Hitlera. Prace pozwolono wznowić dopiero w 1941, ale tylko w odniesieniu do zwodowanego trzy lata wcześniej Grafa Zeppelina. W tym czasie kadłub okrętu był przeholowywany najpierw do Gdyni, a później z powrotem do Kilonii. 2 lutego 1943 budowę ostatecznie wstrzymano, na skutek rozkazu Hitlera o wycofaniu ze służby wszystkich dużych jednostek, po bitwie na Morzu Barentsa. Ukończony w ponad 90% lotniskowiec "Graf Zeppelin" został w kwietniu odholowany do Szczecina. Tam została zdemontowana z niego większa część maszyn i uzbrojenia.

24 kwietnia 1945 w obliczu postępów wojsk radzieckich okręt został samozatopiony przez otwarcie zaworów dennych, a ładunkami wybuchowymi zniszczono jego elementy wyposażenia, w tym turbiny i windy lotnicze; został także uszkodzony przez artylerię. Po zdobyciu, latem 1945 lotniskowiec został podniesiony i 19 sierpnia 1945 formalnie wcielony do marynarki ZSRR. Nie podjęto jednak działań w kierunku jego ukończenia, a jedynie prowizorycznie zapewniono jego pływalność. Na skutek porozumienia brytyjsko-radzieckiego z grudnia 1946, przypadł on ZSRR, jednakże zaliczony do okrętów grupy C (okrętów, których przywrócenie do służby trwałoby ponad 6 miesięcy), które miały zostać zatopione lub złomowane.

Władze ZSRR zdecydowały zatopić lotniskowiec na Morzu Bałtyckim, po przeprowadzeniu testów wytrzymałości na eksplozje ładunków wybuchowych, bombardowanie i ostrzał. "Graf Zeppelin" został wyholowany ze Świnoujścia 14 sierpnia 1947 i od 16 sierpnia prowadzono na nim próby wybuchów na jego pokładzie. Połączono to z bombardowaniem go przez bombowce Pe-2 jako okręt-cel, lecz z 88 bomb 50 kg trafiło 6. Ostatecznie okręt, znoszony przez wiatr na płyciznę, został dobity torpedami niszczyciela "Sławnyj" 17 sierpnia 1947. Niewykluczone jest, że został zatopiony przez marynarkę radziecką pod naciskiem armii sojuszniczych, które nie chciały dopuścić do tego, aby ZSRR miał w swoim posiadaniu lotniskowiec.

Odnalezienie wraku to odkrycie, które umożliwiło rozwiązanie morskiej zagadki, która nie dawała ekspertom spokoju od ponad pół wieku. Graf Zeppelin wreszcie został odnaleziony!

Zobacz galerię

Komentarze

Skomentuj
  • Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin.

Telemagazyn poleca

Hity dnia

Wszystkie hity »


Logowanie

Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się.

×