Sputnik nad Polską 2019. TOP 20 najlepszych rosyjskich filmów 2019. Co oglądać na Sputniku? Daniel Olbrychski gwiazdą festiwalu!

Krzysztof Połaski
Krzysztof Połaski
"Braterstwo"Reż. Paweł ŁunginPaweł Łungin dzięki „Taxi Blues” i „Wyspie” stał się jednym z tych reżyserów, na których filmy czeka się ze szczególną niecierpliwością. A po premierze analizuje się je na wszystkie sposoby, doszukując się w nich mniej lub bardziej ukrytych przesłań. „Braterstwo” opowiada o ostatnich miesiącach radzieckiej interwencji w Afganistanie i oparte zostało na wspomnieniach Nikołaja Kowaliowa, byłego agenta KGB odpowiedzialnego za misje specjalne, a po upadku Kraju Rad przez jakiś czas dyrektora Federalnej Służby Bezpieczeństwa, następnie – od 1998 do śmierci w kwietniu 2019 roku – wieloletniego deputowanego do Dumy Państwowej z ramienia Jedynej Rosji. Wbrew pozorom jednak Łungin nie nakręcił, jak się zapewne spodziewano, obrazu patriotyczno-propagandowego; starał się natomiast pokazać pełne spektrum ludzkich zachowań w obliczu nadchodzącej klęski. Na ekranie pojawiają się więc tchórze, zdrajcy i złodzieje w radzieckich mundurach, ale także – dla równowagi – żołnierze wierni ojczyźnie, a nade wszystko towarzyszom broni, gotowi dla nich zaryzykować życie. Jak chociażby dla młodego pilota Saszy, który dostaje się w ręce mudżahedinów i którego – w myśl hasła „swoich nie zostawiamy” – pułkownik Nikołaj Dmitrijewicz (czyli filmowy odpowiednik Kowalowa) stara się za wszelką cenę wyrwać z niewoli. Mimo pewnych analogii z „Morderczym Afganistanem” Władimira Bortko i „Dziewiątą kompanią” Fiodora Bondarczuka, dzieło Łungina znacznie się od nich różni, eksponując głównie wątki społeczny i etniczny konfliktu. Zapewne nie tego oczekiwał Nikita Michałkow, który poddał film druzgocącej krytyce. Niezasłużonej!fot. materiały prasowe
"Braterstwo"Reż. Paweł ŁunginPaweł Łungin dzięki „Taxi Blues” i „Wyspie” stał się jednym z tych reżyserów, na których filmy czeka się ze szczególną niecierpliwością. A po premierze analizuje się je na wszystkie sposoby, doszukując się w nich mniej lub bardziej ukrytych przesłań. „Braterstwo” opowiada o ostatnich miesiącach radzieckiej interwencji w Afganistanie i oparte zostało na wspomnieniach Nikołaja Kowaliowa, byłego agenta KGB odpowiedzialnego za misje specjalne, a po upadku Kraju Rad przez jakiś czas dyrektora Federalnej Służby Bezpieczeństwa, następnie – od 1998 do śmierci w kwietniu 2019 roku – wieloletniego deputowanego do Dumy Państwowej z ramienia Jedynej Rosji. Wbrew pozorom jednak Łungin nie nakręcił, jak się zapewne spodziewano, obrazu patriotyczno-propagandowego; starał się natomiast pokazać pełne spektrum ludzkich zachowań w obliczu nadchodzącej klęski. Na ekranie pojawiają się więc tchórze, zdrajcy i złodzieje w radzieckich mundurach, ale także – dla równowagi – żołnierze wierni ojczyźnie, a nade wszystko towarzyszom broni, gotowi dla nich zaryzykować życie. Jak chociażby dla młodego pilota Saszy, który dostaje się w ręce mudżahedinów i którego – w myśl hasła „swoich nie zostawiamy” – pułkownik Nikołaj Dmitrijewicz (czyli filmowy odpowiednik Kowalowa) stara się za wszelką cenę wyrwać z niewoli. Mimo pewnych analogii z „Morderczym Afganistanem” Władimira Bortko i „Dziewiątą kompanią” Fiodora Bondarczuka, dzieło Łungina znacznie się od nich różni, eksponując głównie wątki społeczny i etniczny konfliktu. Zapewne nie tego oczekiwał Nikita Michałkow, który poddał film druzgocącej krytyce. Niezasłużonej!fot. materiały prasowe
13. Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” odbędzie się w dniach 21 listopada – 1 grudnia 2019 r. w warszawskich kinach Luna, Elektronik i Iluzjon. Specjalnie dla was przygotowaliśmy zestawienie najciekawszych filmów festiwalu, czyli TOP 20 najlepszych rosyjskich filmów 2019!

SPUTNIK 2019 - TOP 20 NAJLEPSZYCH ROSYJSKICH FILMÓW 2019

W Konkursie Filmów Fabularnych znalazł się prezentowany w Wenecji „Człowiek, który wszystkich zaskoczył” w reżyserii Nataszy Mierkułowej i Aleksieja Czupowa, film Larisy Sadiłowej „Pewnego razu w Trubczewsku”, który miał swoją premierę w Cannes, a także prezentowane na „Berlinale” tytuły „Kwas” Aleksandra Gorczilina oraz „Rosyjski młokos” Aleksandra Zołotuchina. W Konkursie Głównym pokażemy również Zdobywcę Grand Prix tegorocznego Kinotawra, znakomity debiut Borisa Akopowa „Byk”, film z udziałem Daniela Olbrychskiego „Van Goghi” w reżyserii Siergieja Liwniewa, a także „Wielką poezję” Aleksandra Łungina.

W tym roku zaproponujemy widzom także bardzo ciekawy „Konkurs Filmów Dokumentalnych – Rosja w dokumencie”. „Sprawa Sobczaka” Wiery Kriczewskiej przybliży nam postać rosyjskiego polityka, prawnika, mera Petersburga, mentora samego Władimira Putina. Portret Anatolija Sobczaka szkicują m.in. jego córka Ksenia, żona Ludmiła, Dmitrij Miedwiediew, Władimir Putin czy dzieci Borysa Jelcyna. Zaprezentujemy również dokument stworzony w koprodukcji polsko-rosyjsko-finlandzkiej ze zdjęciami naszego ubiegłorocznego jurora Krystiana Matyska - „Fateicz i morze” w reżyserii Aliny Rudnickiej i Siergieja Winokurowa.

Do programu włączyliśmy retrospektywę filmów wybitnego rosyjskiego reżysera Pawła Łungina, który będzie gościem honorowym tegorocznej edycji festiwalu. Przypomnimy widzom najlepsze dzieła twórcy, w tym „Wyspę”, „Ubodzy krewni”, „Taxi blues”, „Oligarcha” i „Cara”. Widzów zaprosimy także na specjalne pokazy filmów „Miasto zero” i „Goniec” Karena Szachnazarowa oraz spotkania z reżyserem po seansach.

W „Kalejdoskopie Nowego Kina” zobaczymy m.in. komedię, którą pokochały miliony Rosjan – „Rozwiedźmy się!” w reżyserii Anny Parmas, dramat biograficzny „Taniec z szablami” Jusupa Razykowa czy współczesną wariację na czechowskie „Trzy siostry” - „Koniec sezonu” w reżyserii Konstantina Chodiakowa.

Ważne miejsce w tegorocznym programie zajmie również rozkwitające w ostatnich latach kino jakuckie. W bloku „Jakucja. Tam gdzie słońce nie zachodzi” pokażemy m.in. zdobywcę Nagrody Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Moskwie, który stał się inspiracją dla nazwy sekcji - debiut Lubowi Borisowej „Nade mną słońce nie zachodzi”. We współpracy z Festiwalem Kina Rosyjskiego w Wyborgu otworzymy widzom „Okno na Europę: program koprodukcji”, w tym rosyjską parodię westernu „Siedmiu opojów” Siergieja Kuzniecowa oraz dramat psychologiczny „Wysoki Sądzie” Andresa Puustusmaa’y.

„Manifesty” pokażą nam różne oblicza Rosji: subkultury, kulturę uliczną, a także rosyjską szarą strefę. Sekcja „Director’s Cut” zaprezentuje najmocniejsze tytuły sputnikowe, wybrane przez Dyrektor Festiwalu. Fanów filmów krótkometrażowych zaprosimy na blok „Krótko mówiąc”, który organizujemy we współpracy z Wszechrosyjskim Państwowym Uniwersytetem Kinematografii im. S.A. Gierasimowa. Wielbicieli silnych wrażeń zaprosimy w tym roku na „Noc grozy”!

SPRAWDŹCIE TOP 20 NAJLEPSZYCH ROSYJSKICH FILMÓW 2019!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na telemagazyn.pl Telemagazyn