Osiem i pół

Otto e mezzo, Włochy/Francja 1963

Jeden z najważniejszych i najpiękniejszych filmów w historii kina, opowiadający o reżyserze, jego rozterkach i niepokojach, które towarzyszą mu w twórczej pracy.

Reżyseria:Federico Fellini

Czas trwania:132 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Komediodramat

Osiem i pół w telewizji

Galeria

Osiem i pół (1963) - Film
Osiem i pół (1963) - Film
Osiem i pół (1963) - Film
Osiem i pół (1963) - Film
Osiem i pół (1963) - Film
  • Osiem i pół (1963) - Film
  • Osiem i pół (1963) - Film
  • Osiem i pół (1963) - Film
  • Osiem i pół (1963) - Film
  • Osiem i pół (1963) - Film
  • Marcello Mastroianni

    jako Guido Anselmi

  • Claudia Cardinale

    jako Claudia

  • Anouk Aimée

    jako Luisa Anselmi

  • Sandra Milo

    jako Carla

  • Rossella Falk

    jako Rossella

  • Barbara Steele

    jako Gloria Morin

  • Piero Gherardi

    Kostiumy

  • Leonor Fini

    Kostiumy

  • Otello Fava

    Charakteryzacja

  • Federico Fellini

    Scenariusz

  • Tullio Pinelli

    Scenariusz

  • Ennio Flaiano

    Scenariusz

Opis programu

Nagrodzone Oscarem dla najlepszego filmu obcojęzycznego i Grand Prix na MFF w Moskwie w 1963 r. arcydzieło Felliniego, uważane za jedno z najważniejszych w historii kina. "Osiem i pół" wymyka się tradycyjnym kryteriom oceny. Jego niesłychanie bogata i skomplikowana forma dopuszcza dziesiątki różnych interpretacji. Rozgrywając akcję na kilku planach, przenikających się nieustannie i warunkujących się wzajemnie (akcja "realna", projekty scenariuszowe głównego bohatera - reżysera Guida, jego sny, wspomnienia i marzenia), Fellini snuje rozważania na temat psychologii tworzenia, bada psychikę artysty. Reżyser, proszony o interpretację swego dzieła, mówił: "Osiem i pół" jest czymś, co waha się między seansem u psychoanalityka i badaniem nieuporządkowanej samowiedzy. To film melancholijny, prawieżałobny, choć także komiczny. Pisano, że "Osiem i pół" to film autobiograficzny. Zawsze robię filmy autobiograficzne, a jednocześnie mogę zapewnić, że jest to dzieło całkowicie zmyślone, że ze wszystkich, które zrobiłem, ten film ma najmniejszy związek z faktami realnymi, z moim życiem osobistym, zawarłem w nim bowiem wiele spraw zasłyszanych, wyimaginowanych. Może jest to po prostu opowiadanie o filmie, którego nie zrealizowałem". Skąd wziął się dziwny tytuł"Osiem i pół"? Jest to po prostu numer kolejny dzieła. Wcześniej Fellini zrealizował sześć samodzielnych filmów fabularnych ("Wałkonie","Biały szejk","La strada","Niebieski ptak", "Noce Cabirii","Słodkie życie"), jeden film wspólnie z Alberto Lattuadą ("Światła variete") i dwie nowele w składankach"Miłość w mieście"oraz"Boccaccio 70"- trzy ostatnie liczone za pół filmu. Bohater"Osiem i pół"- Guido, 45 - letni reżyser filmowy, przebywa w modnym uzdrowisku usiłując napisać tam scenariusz swego kolejnego filmu. Przygotowania do realizacji trwają już w najlepsze, buduje się dekoracje, producent przedstawia kandydatów do głównych ról, a scenariusza nadal nie ma. Guido zupełnie nie ma pomysłów. Próbuje przeanalizować dotychczasowe życie, szuka źródeł swego zagubienia we wspomnieniach z dzieciństwa, w dawnych przeżyciach. Przywodzi na myśl kobiety, które kochał. Do uzdrowiska zjeżdża kolejna ekipa produkcyjna, Carla - kochanka Guida, jego żona Luisa. Dni mijają na nudnych rozrywkach, na snuciu planów z góry skazanych na zapomnienie. W pewnej chwili Guido dostrzega nową szansę dla siebie w pojawieniu się w jego życiu młodziutkiej aktorki Claudii, która wydaje mu się"dziewczyną ze snów". Tłumi jednak rodzące się uczucie przerażony dzielącą ich różnicą lat. Tymczasem nieuchronnie nadchodzi dzień rozpoczęcia zdjęć. Po premierze filmu krytycy pisali:"Po raz pierwszy udało się filmowcowi zanalizować w sposób subiektywny istotę procesu twórczego, wspólnego dla wszystkich tworców: to odstraszające poczucie niebezpieczeństwa i uczuciowej samotności artysty w świecie stale usiłującym narzucić mu własny obraz rzeczywistości. Sukcesem Felliniego jest niezrównana zręczność, z jaką wcielił się w swego bohatera i ukazał wpływy Kościoła, polityki, kobiet, lektur na swoją twórczość. A także wpływ poprzednich siedmiu i pół filmów". Światowy triumf"Ośmiu i pół"ostatecznie przypieczętował zwycięstwo filmu autorskiego, które przez następne lata respektowali nawet potężni producenci. Arcydzieło Felliniego, w nie mniejszym stopniu niż"Obywatel Kane", stało się wzorem dla filmowcówOSIEM I PÓŁ(OTTO E MEZZO)Studium psychologiczne, 133 min, Włochy 1963Reżyseria: Federico FelliniScenariusz: Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano i Brunello RondiZdjęcia: Gianni di VenanzoMuzyka: Nino RotaWykonawcy: Marcello Mastroianni, Anouk Aimee, Claudia Cardinale, Sandra Milo, Guido Alberti, Mario Conocchia, Cesarino Mi

Powiązane artykuły