Po omacku
Blind, Norwegia 2014
Życie Ingrid wywraca się do góry nogami, kiedy odkrywa ona, że traci wzrok. Niegdyś aktywna, teraz całe dnie spędza w domu, czekając na powrót męża z pracy. Walczy o życie w nowej rzeczywistości.
Reżyseria:Eskil Vogt
Czas trwania:92 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komediodramat
Po omacku w telewizji
Galeria
Ellen Dorrit Petersen
jako Ingrid
Henrik Rafaelsen
jako Morten
Vera Vitali
jako Elin
Marius Kolbenstvedt
jako Einar
Stella Kvam Young
jako Kim dziewczyna
Isak Nikolai Møller
jako Kim chłopak
Eskil Vogt
Scenariusz
Espen Osmundsen
Kierownik produkcji
Magnus Ramsdalen
Kierownik produkcji
Katinka Lotherington
Drugi reżyser
Petter Onstad Løkke
Drugi reżyser
Binne Thoresen
Drugi reżyser
Opis programu
Jak zaakceptować ciężką chorobę? Czy można "dorosnąć" do życia z upośledzeniem? Z takim wyzwaniem zmaga się Ingrid - bohaterka norweskiego filmu "Po omacku". Obraz zdobył m.in. nagrodę Label Europa Cinemas za reżyserię, przyznawaną na Berlinale, a na festiwalu Sundance nagrodę za najlepszy scenariusz zagraniczny. Życie Ingrid (Ellen Dorrit Petersen) wywraca się do góry nogami, kiedy odkrywa, że traci wzrok. Niegdyś aktywna, teraz całe dnie spędza w domu, czekając na powrót męża z pracy. Walczy o życie w nowej dla niej rzeczywistości, stara się zapamiętać świat jakim go widziała, próbuje zaufać pozostałym zmysłom. Czy uda jej się przekroczyć granice, które narzuciła choroba? Norweski reżyser i scenarzysta Eskil Vogt, autor m.in. "Oslo, 31 sierpnia", proponuje niepozbawioną humoru opowieść o dojrzewaniu do fizycznych ograniczeń. Aby wprowadzić widza w świat tracącej wzrok Ingrid, ucieka się do wielu rozwiązań: stosuje nieoczywiste zbliżenia i montaż, kieruje uwagę na zmysł słuchu, zaciemnia obraz. Chwyty te pozwalają wczuć się w sytuację Ingrid, która zaczyna postrzegać rzeczywistość z innej, zupełnie nowej dla niej perspektywy. To, co było kiedyś zwyczajne czy wręcz niezauważalne jak np. nieodstawione na miejsce krzesło, teraz urasta do rangi przeszkody nie do pokonania. Film obfituje w tyleż dramatyczne co humorystyczne wątki, a reżyser nie każe się litować nad sytuacją Ingrid, ale próbuje poznać jej wewnętrzny świat i sposoby na przetrwanie w tym zewnętrznym. Obraz zdobył wiele nagród i nominacji - wśród nich m.in. nagrodę Label Europa Cinemas za reżyserię, przyznawaną na Berlinale, a na festiwalu Sundance nagrodę za najlepszy scenariusz zagraniczny.