Amok

Polska 1998

Rok 1993. Młody dziennikarz radiowy pracuje nad reportażem o giełdzie. Poznaje gracza, który proponuje mu zainwestowanie pieniędzy. Łatwa wygrana zachęca do dalszej gry.

Reżyseria:Natalia Koryncka-Gruz

Czas trwania:100 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat

Amok w telewizji

Galeria

Amok (1998) - Film
Amok (1998) - Film
Amok (1998) - Film
Amok (1998) - Film
Amok (1998) - Film
Amok (1998) - Film
Amok (1998) - Film
Amok (1998) - Film
  • Amok (1998) - Film
  • Amok (1998) - Film
  • Amok (1998) - Film
  • Amok (1998) - Film
  • Amok (1998) - Film
  • Amok (1998) - Film
  • Amok (1998) - Film
  • Amok (1998) - Film
  • Mirosław Baka

    jako Max

  • Rafał Maćkowiak

    jako Maciek

  • Magdalena Cielecka

    jako Julia

  • Ewa Gorzelak

    jako Ewa

  • Krzysztof Majchrzak

    jako Rekin

  • Cezary Morawski

    jako szef

  • Milena Fiedler

    Montaż

  • Milenia Fiedler

    Montaż

  • Zdzisław Najda

    Zdjęcia

  • Natalia Koryncka-Gruz

    Reżyseria

  • John Leach

    Muzyka

  • Michał Lorenc

    Muzyka

Opis programu

"Ktoś, kto dostrzegł w"Amoku"tylko warstwę fabularną, napisał po gdyńskim festiwalu, że film nie wnosi nic nowego do wiedzy, jaką dzięki kinu mamy o latach 90. Otóż - wnosi. Zawiera bowiem nowe dla polskiego kina stwierdzenie: nadeszły czasy, w których ktoś musi stracić, żeby inny mógł zyskać, w których jeśli komuś pomagasz, to komuś innemu szkodzisz. Jeśli z budżetu dostaną działkę rolnicy czy górnicy, to nie wystarczy na kulturę czy służbę zdrowia. Jeśli ty otrzymasz premię kwartalną, to nie wystarczy dla kolegi" - pisał po premierze "Amoku" branżowy "Film". Debiut fabularny znanej dokumentalistki Natalii Korynckiej - Gruz został nie tylko dostrzeżony, lecz i przychylnie przyjęty. Nic dziwnego. Reżyserka nie dość że sprawnie opowiedziała fabułę, to jeszcze umiejętnie poprowadziła początkujących wówczas aktorów (Rafał Maćkowiak, Magdalena Cielecka, Ewa Gorzelak), którzy w późniejszychlatach potwierdzili swój talent. W "Amoku" zaś są równorzędnymi partnerami dla takich wykonawców, jak Krzysztof Majchrzak czy Mirosław Baka. Korynckiej - Gruz udało się również przenieść na ekran trochę gorzkiej prawdy o polskiej współczesności; o pokusach, czyhających na młodych ludzi dopiero wchodzących w dorosłość, o towarzyszących temu procesowi konfliktom wartości. Rok 1993. Polska Giełda Papierów Wartościowych przeżywa złoty okres. Niemal każda zainwestowana złotówka w krótkim czasie przynosi kilkunastokrotny zysk. Szybko powstają giełdowe fortuny liczone w milionach dolarów. Maciek, młody dziennikarz radiowy, dostaje polecenie zrobienia reportażu o giełdzie. W czasie zbierania materiałów poznaje Maxa, jednego z czołowych, błyskawicznie bogacących się inwestorów o niezbyt klarownej przeszłości. Proponuje on chłopakowi zainwestowanie pieniędzy. Maciek pożycza gotówkę od ojca, wpłaca i wygrywa. Zachęcony łatwym zyskiem coraz bardziej zbliża się do Maxa. Wytrawny inwestor zaczyna wprowadzać młodego dziennikarza w świat wielkich pieniędzy. Zafascynowany otwierającymi się przed nim perspektywami Maciek powoli zapomina o reportażu. Staje się coraz bardziej wyrachowany i cyniczny. Zaczyna traktować ludzi instrumentalnie, komplikuje się jego życie uczuciowe i zawodowe. Wkrótce poznaje też mniej przyjemne strony giełdowego amoku. Dowiaduje się, że Max tak naprawdę obraca gotówką gangstera o pseudonimie Rekin. Co gorsza, powinien już dawno zwrócić zainwestowane pieniądze. Rekin bowiem w trosce o własny majątek nie zwykł przebierać w środkach. Nagroda za debiut reżyserski dla Natalii Korynckiej - Gruz na FPFF w Gdańsku - Gdyni w 1998 roku. Nominacje do Orła 2000 dla Magdaleny Cieleckiej (najlepsza główna rola kobieca), Mirosława Baki (najlepsza główna rola męska) i Krzysztofa Majchrzaka (najlepsza drugoplanowa rola męska).

Powiązane artykuły