Austeria

Polska 1982

W przydrożnej karczmie żyda Taga, tytułowej austerii, zatrzymują się uciekinierzy szukający ratunku przed kozackim pogromem.

Reżyseria:Jerzy Kawalerowicz

Czas trwania:103 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat obyczajowy

Austeria w telewizji

Galeria

Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Austeria (1982) - Film
  • Franciszek Pieczka

    jako karczmarz Tag

  • Wojciech Pszoniak

    jako Rudy Josełe

  • Jan Szurmiej

    jako kantor, syn kantora

  • Ewa Domańska

    jako Asia

  • Wojciech Standełło

    jako cadyk

  • Liliana Głąbczyńska

    jako Jewdocha

  • Tadeusz Konwicki

    Scenariusz

  • Jerzy Kawalerowicz

    Scenariusz

  • Julian Stryjkowski

    Scenariusz

  • Leopold Kozłowski

    Muzyka

  • Jerzy Kawalerowicz

    Reżyseria

  • Zygmunt Samosiuk

    Zdjęcia

Opis programu

O filmowej wersji "Austerii" głośno było jeszcze w trakcie produkcji. Ekranizacja jednej z najwybitniejszych powieści Juliana Stryjkowskiego wzbudzała zrozumiałe zainteresowanie. Potem przyszła premiera w Chicago, polska premiera w czasie "Konfrontacji", wreszcie: Złote Lwy '84 - główna nagroda na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni. Już pierwsze sekwencje dzieła Kawalerowicza wprowadzają widza w świat dla wielu nieznany lub zapomniany, świat, który odszedł bezpowrotnie. Jest nim kultura Żydów polskich - oryginalnej i hermetycznej społeczności o własnej filozofii, obyczajowości, religijności i niepowtarzalnym humorze. "Zawsze wydawało mi się, że tylko w Polsce można nakręcić odpowiednio reprezentacyjny film, poświęcony tej tematyce. Żyją tu jeszcze ludzie, którzy pamiętają ten zaginiony świat, pracują artyści, którzy mają jeszcze w oczach kształt wizualny zamordowanej cywilizacji, którzy słyszą jeszcze dźwięki i melodie tamtych czasów" - mówił w jednym z wywiadów Jerzy Kawalerowicz. "Austerię" okrzyknięto jednym z najważniejszych filmów polskich i najważniejszym, obok "Matki Joanny od Aniołów", w dorobku Kawalerowicza. Znakomite recenzje zebrał Franciszek Pieczka jako odtwórca głównej roli Taga. Bardzo podobały się również sugestywne zdjęcia przedwcześnie zmarłego operatora Zygmunta Samosiuka. Dzięki niemu "Austeria jest najlepiej sfotografowanym - oprócz "Doliny Issy"- filmem polskim ostatnich lat - pisał branżowy magazyn Film. Pojawiły się nawet głosy, że dzieło Kawalerowicza przewyższa swój literacki pierwowzór. Rok 1914. Pierwszy dzień i pierwsza noc I wojny światowej. Przy drodze do małego galicyjskiego miasteczka stoi karczma, tytułowa austeria, prowadzona przez starego, mądrego Żyda Taga. Znajdują w niej schronienie pierwsi uciekinierzy zagrożeni kozackim pogromem. Są wśród nich bogaci, wyemancypowani Żydzi z miasteczka, są i chasydzi - mistycy i fanatycy religii, niezdający sobie sprawy z tego, co się wokół dzieje. Na tle tej barwnej zbiorowości rysuje się wyrazista postać Taga, filozofa i wolnomyśliciela, mającego świadomość nadciągającej katastrofy. Pełen trzeźwego sceptycyzmu otacza wszakże ciepłem i serdecznością wszystkich, których jego austeria przygarnęła na tę noc. Przeczuwa, że z nadejściem dnia nadejdzie także zagłada.

Powiązane artykuły