Biały bóg
Fehér isten, Niemcy/Szwecja 2014
Lili zamieszkała u ojca. Przeprowadziła się do niego z psem, którego ojciec wyrzucił z domu. Osamotnione zwierzę rozpoczyna odyseję ulicami Budapesztu, doświadczając tego, jak okrutni mogą być ludzie.
Reżyseria:Kornél Mundruczó
Czas trwania:116 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Thriller
Biały bóg w telewizji
Galeria
Zsófia Psotta
jako Lili
Zsótér Sándor
jako Dániel
Lili Horváth
jako Elza
Szabolcs Thuróczy
jako stary mężczyzna
Lili Monori
jako Bev
Gergely Bánki
Márton Ágh
Scenografia
Kornél Mundruczó
Scenariusz
Viktória Petrányi
Scenariusz
Asher Goldschmidt
Muzyka
Dávid Jancsó
Montaż
Marcell Rév
Zdjęcia
Opis programu
Ostatni jak dotąd projekt jednego z najciekawszych współczesnych reżyserów, Węgra Kornéla Mundruczó. Wyróżniony na MFF Cannes 2014 główną nagrodą sekcji Un Certain Regard "Biały bóg" to historia porzuconego psa, będąca niepokojącą metaforą obecnej sytuacji w Europie. Polska premiera odbyła się na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty 2014 w sekcji ALE KINO+, współtworzonej przez kanał Ale kino+. Współczesne Węgry, Budapeszt. W życie wchodzi ustawa nakładająca ograniczenia na właścicieli psów-mieszkańców. Jednym z nich jest Hagen - ukochany czworonóg nastoletniej Lili. Na czas wyjazdu matki dziewczynka zamieszkuje u ojca. Przeprowadza się do niego z psem, którego ojciec, mimo jej próśb, wyrzuca na ulicę. Osamotnione zwierzę rozpoczyna odyseję przez ulice Budapesztu, doświadczając tego, jak okrutni mogą być ludzie. Ucieka przed hyclami, wpada w pułapkę zastawioną przez bezdomnego, zostaje złapany i trenowany do krwawych walk. W końcu udaje mu się uciec, a wtedy dołącza do stada rozjuszonych psów, które mszczą się na swoich oprawcach. Kornél Mundruczó to węgierski reżyser, który w ostatnich latach święci triumfy, popularyzując na arenie międzynarodowej współczesne kino węgierskie. W przeciągu zaledwie dwóch lat jego filmy dwukrotnie walczyły o prestiżową canneńską Złotą Palmę - "Delta" w 2008 oraz "Łagodny potwór - projekt Frankenstein" w 2010. Również jego najnowszy projekt, przejmujący, metaforyczny i wymykający się podziałom gatunkowym "Biały bóg", został doceniony w Cannes, gdzie zdobył główną nagrodę w sekcji Un Certain Regard. Opowieść o psie, błąkającym się po ulicach Budapesztu i doświadczającym zła ze strony ludzi, odczytywana była jako niepokojący komentarz do obecnej sytuacji w Europie. Oprócz warstwy metaforycznej na uwagę zasługuje zabieg fabularny, jakim jest obsadzenie w głównej roli psa. To właśnie z jego perspektywy widz poznaje miasto i ludzi od innej, mrocznej strony.