Biały myśliwy, czarne serce

White Hunter, Black Heart, USA 1990

Lata 50. Światowej sławy hollywoodzki reżyser John Wilson przybywa na Czarny Ląd, aby nakręcić filmu. Przy okazji chce zrealizować największe marzenie - upolować słonia. Niebawem staje się to obsesją.

Reżyseria:Clint Eastwood

Czas trwania:125 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat obyczajowy

Biały myśliwy, czarne serce w telewizji

  • Clint Eastwood

    jako John Wilson

  • Jeff Fahey

    jako Pete Verrill

  • George Dzundza

    jako Paul Landers

  • Charlotte Cornwell

    jako panna Wilding

  • Norman Lumsden

    jako Butler George

  • Alun Armstrong

    jako Ralph Lockhart

  • James Bridges

    Scenariusz

  • Burt Kennedy

    Scenariusz

  • Peter Viertel

    Scenariusz

  • Clint Eastwood

    Reżyseria

  • Joel Cox

    Montaż

  • Jack N. Green

    Zdjęcia

Opis programu

Lata 50. Z Ameryki przybywa na Czarny Ląd John Wilson, światowej sławy hollywoodzki reżyser. Mężczyzna jest bogaty, otoczony wianuszkiem fanów, używający wszelkich uroków życia. Znudzony artystowskim blichtrem postanawia nakręcić film w Afryce, przy okazji zwiedzając kontynent. Zwiedzanie ma jednak swój cel. Wilson marzy o prawdziwym polowaniu i o ustrzeleniu jak największego słonia. Towarzyszy mu młody scenarzysta, Pete Verrill, który stara się zniechęcić wielkiego twórcę do bezmyślnego zabijania zwierząt. Wilson jednak z każdym dniem bardziej obsesyjnie myśli o polowaniu. Zaczyna zaniedbywać plan filmowy, ekipę i producentów. Dochodzi do poważnych konfliktów, lecz Wilson musi dopiąć swego. Pewnego dnia spotyka się oko w oko z potężnym słoniem. Jeden z najoryginalniejszych filmów w dorobku Clinta Eastwooda, amerykańskiego aktora, reżysera, producenta i autora muzyki filmowej, znanego z takich obrazów jak Niesamowity jeździec czy Bird. Biały myśliwy, czarne serce powstał na podstawie powieści Petera Viertela, pisarza i scenarzysty, który towarzyszył słynnemu Johnowi Hustonowi w realizacji jego filmu (Afrykańska królowa) kręconego w 1951 roku w Kongu i Ugandzie. Eastwood nie ukrywa, że pod postacią Johna Wilsona kryje się przenikliwy portret autora Sokoła maltańskiego. Bohater to postać wieloznaczna, człowiek miotany demonami, nadużywający alkoholu i porywczy. Jednocześnie ucieka od luksusów hollywoodzkiego stylu życia, tępi zakłamanie i jest wyraźnie zmęczony statusem gwiazdy. To postać na wskroś Hemingwayowska, którego marzenie o polowaniu staje się obsesją, metaforyczną wędrówką w głąb siebie. "Spośród sportretowanych przez Eastwooda artystów, Wilson jest najbardziej 'normalny', choć reżyser nie traktuje go z przesadną sympatią. Ma mu za złe całkowity brak odpowiedzialności, egocentryzm i kult przemocy. Pod koniec utworu bohater się zmienia.