Chłopiec na galopującym koniu

Polska 2006

Trzydziestoparoletni laureat nagrody literackiej przeżywa kryzys twórczy, do którego dołączają się problemy małżeńskie. Niebawem okazuje się, że syn pisarza musi być jak najszybciej operowany.

Reżyseria:Adam Guziński

Czas trwania:73 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film psychologiczny

Chłopiec na galopującym koniu w telewizji

Galeria

Chłopiec na galopującym koniu (2006) - Film
Chłopiec na galopującym koniu (2006) - Film
Chłopiec na galopującym koniu (2006) - Film
Chłopiec na galopującym koniu (2006) - Film
  • Chłopiec na galopującym koniu (2006) - Film
  • Chłopiec na galopującym koniu (2006) - Film
  • Chłopiec na galopującym koniu (2006) - Film
  • Chłopiec na galopującym koniu (2006) - Film
  • Piotr Bajor

    jako Jerzy Dobrowolski

  • Aleksandra Justa

    jako Maria Dobrowolska

  • Krzysztof Lis

    jako Jasiek Dobrowolski

  • Krzysztof Radkowski

    jako lekarz Tomasz

  • Anna Seniuk

    jako pielęgniarka Basia

  • Małgorzata Hajewska

    jako sprzedawczyni w cukierni

  • Jolanta Dylewska

    Zdjęcia

  • Anna Wunderlich

    Scenografia

  • Cezary Kowalczuk

    Montaż

  • Adam Guziński

    Montaż

  • Jarosław Kamiński

    Montaż

  • Adam Guziński

    Scenariusz

Opis programu

Debiut fabularny Adama Guzińskiego: czarno - biały, ascetyczny w formie, a zarazem bardzo nastrojowy i refleksyjny, przesycony poezją film zrealizowany na podstawie opowiadania norweskiego pisarza i poety Tarjeia Vesaasa "Dziki jeździec". Nieśpiesznej narracji towarzyszą sugestywne zdjęcia i skąpe dialogi, ograniczone do pojedynczych zdań. Bohater tej kameralnej opowieści, trzydziestoparoletni pisarz Jerzy Dobrowolski, laureat prestiżowej nagrody literackiej, tuż po jej otrzymaniu porzucił nagle miasto i przeniósł się z żoną Marią i synkiem Jaśkiem na wieś. Ale nie czuje się tam dobrze: przeżywa głęboki kryzys twórczy, na próżno wysiadując całymi dniami nad pustą kartką. Co gorsza, oboje z żoną przechodzą też kryzys małżeński: praktycznie nie rozmawiają ze sobą, mijając się w domu jak para obcych ludzi. A przecież niedawno kochali się, obdarzali pieszczotami, o czym świadczą piękne, artystyczne zdjęcia, które Maria sama zrobiła i porozwieszała na ścianach. Teraz oboje unikają nawet wzajemnie swojego wzroku. Między nimi krąży ukochany syn, nie pojmujący jeszcze, że w domu źle się dzieje. Pewnego dnia Maria zauważa, że synek jest dziwnie osowiały i smutny. Podejrzewa, że może być chory. Rodzice jadą z nim do lekarza, ten zleca dodatkowe badania, a wreszcie stawia diagnozę: chłopca trzeba jak najszybciej operować. Kieruje go do gdańskiej kliniki, gdzie pracuje jego znajomy profesor. Nieoczekiwanie Maria oznajmia mężowi, że nie pojedzie z nim i synem do miasta. Woli zostać w domu, prosi, żeby mąż sam zawiózł dziecko. Jerzy, chociaż zaskoczony jej decyzją, nie protestuje. Maria pakuje im niezbędne rzeczy, odprowadza do autobusu. Jasiek, nieświadom, że czeka go szpital, jest przejęty wyprawą do dużego miasta i obiecaną mu przez ojca wizytą w sklepie z samochodzikami, które wprost uwielbia. Na miejscu ojciec i syn kierują się najpierw do owego sklepu, ale przybywają za późno, już po zamknięciu. Później udają się do szpitala. Syn zostaje przyjęty na oddział, ojciec spędza noc w hotelu. Dręczy go sen, że doszło do komplikacji i Jasiek znalazł się w stanie agonalnym. Nazajutrz dzwoni do szpitala, dowiaduje się, że operacja przebiegła pomyślnie. Ale nerwowe godziny spędzone na oczekiwaniu na tę wiadomość sprawiają, że zaczyna inaczej patrzeć na swoją rodzinę i siebie. Uświadamia sobie, jak bardzo zależy mu na bliskich, jak potrzebne mu było w takich chwilach wsparcie żony. Gdy dzwoni do Marii z pomyślnymi wieściami o synu, ta przeprasza go, że w ważnej chwili zawiodła, że już wcześniej oddaliła się od niego. Ona także potrzebowała chwili samotnej refleksji, aby zrozumieć, że wciąż kocha męża, że za nim tęskni. Jerzy wraca do domu już w całkiem innym nastroju. Gdy ponownie zasiada nad pustą kartką, zaczyna pisać. Dramat psychologiczny, 73 min, Polska 2006Scenariusz na podstawie opowiadania Tarjeia Vesaasa i reżyseria: Adam GuzińskiZdjęcia: Jolanta DylewskaAktorzy: Piotr Bajor, Aleksandra Justa, Krzysztof Lis, Krzysztof Radkowski, Małgorzata Hajewska, Bartłomiej Bobrowski i inni