Czas Cyganów
Time of the Gypsies, Jugosławia (Serbia i Czarnogóra) 1992-2003/Włochy/Wielka Brytania 1988
Mody Cygan, Perhan, obdarzony jest zdolnościami telekinetycznymi. Wyjeżdża do Włoch w poszukiwaniu pracy. Pieniądze są mu potrzebne na opłacenie operacji chorej siostry i ślub z piękną Azrą.
Reżyseria:Emir Kusturica
Czas trwania:140 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Czas Cyganów w telewizji
Galeria
Davor Dujmovic
jako Perhan
Bora Todorovic
jako Ahmed
Ljubica Adzovic
jako babcia
Husnija Hasimovic
jako wujek
Sinolicka Trpkova
jako Azra
Zabit Memedov
jako Zabit
Mirza Pasic
Producent
Harry Saltzman
Producent
Emir Kusturica
Scenariusz
Gordan Mihić
Scenariusz
Vilko Filac
Zdjęcia
Slobodan Dedeić
Drugi reżyser
Opis programu
"Czas Cyganów", trzecie (po uhonorowanej Złotym Lwem "Czy pamiętasz Dolly Bell?" i nagrodzonym Złotą Palmą "Ojcu w podróży służbowej") dzieło w dorobku najwybitniejszego twórcy filmowego z obszaru byłej Jugosławii, Emira Kusturicy, okazało się prawdziwą rewelacją festiwalu w Cannes w 1989 r. Wprawdzie Kusturica otrzymał tam "tylko" nagrodę za reżyserię, ale nikt nie miał wątpliwości, że - odwrotnie niż w przypadku uhonorowanego wówczas Złotą Palmą filmu "Seks, kłamstwa i kasety wideo" - tutaj wyróżnienie było w pełni zasłużone. Jak pisali krytycy - "film jest bliski arcydzieła". Kusturica poraża widza witalną, zmysłową siłą swego filmu. Z zadziwiającym wyczuciem miesza humor z dramatem, balladowy ton z estetyką surowego reportażu społecznego. Przełamuje schematyzm postaci i konfliktów barwną, bogatą inscenizacją, balansuje między jawą i snem i jakby mimochodem tworzy własną, niezwykle sugestywną wizję świata. Jest to świat bezlitosny, ale zamieszkujący go ludzie zostali potraktowani z wyrozumiałością i humorem, choć reżyser jest świadom, że w sprzyjających temu okolicznościach mogą się przekształcić w okrutne potwory. Zanim Kusturica przystąpił do realizacji, spędził 9 miesięcy w romskiej wspólnocie w Skopje, badając naturę jej mieszkańców, zakamarki duszy tych wiecznych tułaczy, ich mentalność i obyczaje. Aby podkreślić autentyzm filmu, zaangażował aktorów nieprofesjonalnych, w tym znakomitą Ljubicę Adzović w roli babki głównego bohatera. Autorów scenariusza zainspirowały losy 17 - letniego Perhana, wychowanka domu poprawczego w Skopje, oraz artykuły prasowe na temat uprawianego przez Cyganów handlu dziećmi. Nastoletni Perhan jest "żołnierskim bękartem", jak nazywają go sąsiedzi, urodzonym ze związku matki Cyganki z jakimś Słoweńcem. Ale matka umarła przed laty i Perhana oraz jego młodszą siostrę Dacę wychowuje babka, trochę znachorka, trochę czarownica. W nędznym, skleconym z dykty domu mieszka również syn babci, Merdzan, hazardzista - pechowiec. Perhan kocha się w swej rówieśniczce Azrze, ale jej matka nie chce oddać pięknej dziewczyny biedakowi, który - obdarzony zdolnościami telekinetycznymi - potrafi jedynie przesuwać na odległość łyżki czy puszki. Pewnego dnia w cygańskiej osadzie zjawia się Ahmed, który dorobił się majątku we Włoszech, zmuszając do żebractwa i kradzieży grupkę swych kilku - i kilkunastoletnich podopiecznych. Gdy znachorka Baba ratuje od śmierci jego synka Roberta, Ahmed oferuje się w zamian opłacić leczenie małej Dacy, która musi być poddana operacji w szpitalu w Ljublianie. Ahmed zabiera Dacę i Perhana ze sobą, obiecując dziewczynce wyzdrowienie, a Perhanowi zdobycie majątku na ślub z Azrą i wybudowanie własnego domu. We Włoszech podstępnie rozdziela rodzeństwo, zmuszając oboje do dokonywania kradzieży na jego rzecz. Początkowo czysty i uczciwy Perhan musi dostosować się do nowych zasad. Tłumacząc sobie, że robi to dla Azry, wciąga się w złodziejskie rzemiosło i dochodzi nawet do dużej wprawy. Gdy Ahmed zostaje częściowo sparaliżowany po wylewie, przekazuje