Czas zdrady
Polska 1997
Rok 1516. Pozbawiony urzędu Niccolo Machiavelli przebywa na wygnaniu, czekając, aż nowy książę przywróci go do łask. Jednak gdy ten moment nadchodzi, Machiavelli staje się ofiarą manipulacji księcia.
Reżyseria:Wojciech Marczewski
Czas trwania:65 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Czas zdrady w telewizji
Janusz Gajos
jako Niccolo Machiavelli
Jerzy Radziwiłowicz
jako Girolamo Savonarola
Krzysztof Wakuliński
jako wysłannik
Mariusz Benoit
jako Alberti
Agnieszka Krukówna
jako Rosana
Rafał Mohr
jako Tonino
Wojciech Marczewski
Scenariusz
Witold Zalewski
Scenariusz
Maciej Strzembosz
Scenariusz
Wojciech Marczewski
Reżyseria
Milenia Fiedler
Montaż
Krzysztof Ptak
Zdjęcia
Opis programu
Kameralne widowisko, którego akcja toczy się w okresie wygnania Machiavellego, czekającego na akt łaski nowego władcy i możliwość powrotu na dwór. Ledwo zarysowana akcja jest tylko tłem dla prowadzonego przez bohaterów dyskursu politycznego, zderzenia dwóch skrajnych sposobów myślenia: cynicznego pragmatyzmu Machiavellego i religijnego intefryzmu Savonaroli. Pracujący nad "Księciem" Machiavelli często wraca myślami do nieżyjącego już mnicha. Prowadzi z nim niekończące się dysputy na temat relacji między człowiekiem i Bogiem, władzą świecką i kościelną. Jest głęboko przekonany, że społeczeństwo to motłoch szukający tylko własnej korzyści, a sprawą władcy, osoby wybranej, jest zmuszenie poddanych do właściwego postępowania. Liczy się tylko skuteczność rządzącego, a cel, do którego dąży, uświęca stosowane środki. Nie wierzy w głoszoną przez Savonarolę możliwość zmiany ludzkiej natury. Jego zdaniem, ludzie i życie to tylko materia, z której wola władcy tworzy państwo. Gdy do byłego sekretarza drugiej kancelarii przybywa z Florencji Mnich, wysłannik nowego księcia i - jak sam mówi - uczeń Machavellego, Niccolo sądzi, że oto nadszedł długo wyczekiwany powrót do łask i zaszczytów. Ale obecny władca wyznaczył mu inną rolę: ma publicznie potępić poprzedniego księcia, którego wysoko cenił. Machiavelli, który jako uczestnik systemu władzy doradzał stosowanie wszelkich dostępnych metod, teraz sam staje się przedmiotem politycznego szantażu. Wprawdzie akcja filmu toczy się w 1516 roku w Toskanii, ale rozsiane sa w nim całkowicie współczesne znaki: guma do żucia, rower, nowoczesne elementy kostiumów, przełamujące "historyczność" filmu i wskazujące, że dylematy polityki, stosunek skuteczności władzy do zasad moralnych, opisane po raz pierwszy tak otwarcie przez Machiavellego, nie straciły niczego ze swej aktualności.