Dersu Uzała
Dersu Uzala, Związek Radziecki/Japonia 1975
Opowieść o męskiej przyjaźni między Arseniewem a kirgiskim myśliwym Uzałą. W 1902 roku Rosjanin i kierowana przez niego wyprawa wyruszają na Syberię. Uzała okazuje się niezrównanym przewodnikiem.
Reżyseria:Akira Kurosawa
Czas trwania:145 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film przygodowy
Dersu Uzała w telewizji
Maksim Munzuk
jako Dersu Uzała
Jurij Solomin
jako Władymir Arseniew
Swietłana Danilczenko
jako pani Arseniew
Dima Korticzew
jako Wowa
Suimenkul Chokmorow
jako Jan Bao
Władymir Kremena
jako Turtwigin
Akira Kurosawa
Scenariusz
Jurij Nagibin
Scenariusz
Akira Kurosawa
Reżyseria
Fiodor Dobronrawow
Zdjęcia
Jurij Gantman
Zdjęcia
Asakazu Nakai
Zdjęcia
Opis programu
Pod koniec 1971 roku Akira Kurosawa przeżył głęboki kryzys, zakończony próbą samobójczą. Powodem była porażka filmu "Dodesukaden". Wielki mistrz światowego kina milczał 5 lat. Dopiero rok 1975 przyniósł jego nowe dzieło - "Dersu Uzałę". Scenariusz filmu oparty jest na dziennikach Władimira Arsenjewa, rosyjskiego badacza, który na początku wieku przemierzał niedostępne rejony Syberii i Dalekiego Wschodu. "Dersu Uzała" opowiada o męskiej przyjaźni między Arsenjewem (Jurij Sołomin), a kirgiskim myśliwym Uzałą (Maksim Munzuk). W 1902 roku Rosjanin i kierowana przez niego wyprawa wyrusza na Syberię. Uzała jest już starszym człowiekiem, a jego mentalność i system wartości wydają się zupełnie odmienne od europejskich. Kirgiz okazuje się jednak niezrównanym przewodnikiem. Prowadzona przez niego ekspedycja po wielu trudach bezpiecznie przechodzi tajgę, docierając do wyznaczonego celu. W trakcie wędrówki Uzała ratuje życie Arsenjewowi. Po wielu latach Rosjanin i Kirgiz spotykają się znowu. Krytyka chwaliła obraz Kurosawy za epickość oraz kontemplacyjny, malarski sposób filmowania piękna surowej i niebezpiecznej syberyjskiej przyrody. Film jest także pochwałą ludzkiego braterstwa w obliczu zagrożenia i hymnem na cześć mężnego stawiania czoła przeciwnościom losu. "Dersu Uzała" powstał w koprodukcji kinematografii Związku Radzieckiego z filmowcami japońskimi, mimo iż od II Wojny Światowej formalnie kraje te pozostawały w stanie konfliktu zbrojnego. Polityczne trudności związane z tą bezprecedensową współpracą zostały pokonane tylko dzięki autorytetowi i wyjątkowej pozycji Kurosawy. Dzieło mistrza otrzymało Oscara dla najlepszego filmu zagranicznego, odnosząc również sukces na Moskiewskim Festiwalu Filmowym'75 (nagroda FIPRESCI i Złota Nagroda za reżyserię).