Diabeł ubiera się u Vreeland

Diana Vreeland, The EyeHhas to Travel, USA 2011

Diana Vreeland pomogła zaistnieć Twiggy, zapoczątkowała niezliczone trendy. Nie musiała projektować odzieży, aby zaprowadzić rewolucję w świecie mody. Dokument ukazuje jej charakter i słabostki.

Reżyseria:Lisa Immordino Vreeland

Czas trwania:90 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

  • Lisa Immordino Vreeland

    Reżyseria

Opis programu

Jej filozofia zawierała się w słowach: „Styl jest wszystkim, bez niego jest się niczym”. Pomogła zaistnieć Twiggy, doradzała Jackie Kennedy, zapoczątkowała niezliczone trendy. Diana Vreeland nie musiała sama projektować odzieży, aby zaprowadzić rewolucję w świecie mody. Diana Vreeland urodziła się w Paryżu w 1903 roku jako Diana Dalziel w amerykańsko-brytyjskiej rodzinie bywalców salonów. Po wybuchu I wojny światowej znalazła się w Nowym Jorku, gdzie zdążyła zrobić karierę jako baletnica. W roku 1936, już jako żona zamożnego bankiera Thomasa Vreelanda i matka dwóch synów, została redaktorką działu mody Harper’s Bazaar. Właśnie wówczas zaczęła się historia „cesarzowej mody” - kobiety, której wpływ na sztukę projektowania ubioru porównać można chyba jedynie do Coco Chanel. „Zanim znalazłam pracę w Harper’s Bazaar, wiodłam wspaniałe życie. Podróże, wizyty w pięknych miejscach, wspaniałe wakacje, studia i lektura” - wspominała po latach. Vreeland związana była z Harper’s Bazaar przez ćwierć wieku, potem pracowała jako naczelna Vogue, a w 1971 roku trafiła do nowojorskiego Metropolitan Museum of Art, gdzie organizowała wystawy jako konsultant Instytutu Kostiumów. Atak serca w roku 1989 położył kres jej intensywnemu życiu. Z legendą Diany Vreeland postanowiła zmierzyć się żona jej wnuka, Lisa Immordino Vreeland. Przekopała niezliczone archiwalia, dotarła do niepublikowanych wcześniej materiałów, przeprowadziła dziesiątki wywiadów. Plonem tej pracy była książka „The Eye Has to Travel” oraz oparty na niej film. Obraz, który premierę miał na festiwalu w Wenecji, ukazuje prywatną historię „cesarzowej mody”, jej charakter i słabostki, wyjątkową determinację i innowacyjne pomysły, a przede wszystkim biografię, która wiedzie widza od czasów Belle Epoque we Francji poprzez dynamiczne życie Nowego Jorku lat 20., aż do swingującego Londynu czasów rewolucji obyczajowej. Anegdotami i wspomnieniami o Vreeland dzielą się jej współpracownicy i przyjaciele, wśród których pojawiają się nazwiska Andy’ego Warhola, Diane Sawyer, Anjeliki Huston czy Manolo Blahnika.