DNA - doskonały lekarz

DNA Superdoctor, Francja 2016

Badania nad DNA zrewolucjonizowały medycynę. Odkrycia genetyków pozwalają skuteczniej leczyć choroby. O nowoczesnym diagnozowaniu i planowaniu terapii opowiedzą najlepsi specjaliści od genetyki.

• Czas trwania: 53 minut, Gatunek: Film dokumentalny

DNA - doskonały lekarz w telewizji

ZwińRozwiń
  • HIT Dnia

Sobota 05.10.2019 12:40

TVP 1

Multimedia

Opis programu

ZwińRozwiń

Badania nad DNA zrewolucjonizowały medycynę. Odkrycia genetyków pozwalają lepiej zrozumieć choroby, a także skuteczniej je leczyć. Obecnie, dzięki testom genetycznym, można poznać ryzyko zapadnięcia na niektóre choroby, zanim pojawią się pierwsze objawy. Wystarczy próbka śliny albo krwi. DNA zdradza, w jaki sposób organizm będzie reagował na leki. Dzięki temu można dobrać kurację do profilu genetycznego. O nowoczesnym diagnozowaniu i planowaniu terapii opowiedzą najlepsi specjaliści od genetyki.

Film dokumentalny o DNA jako superlekarzu. DNA. Te trzy litery zrewolucjonizowały medycynę. W laboratoriach całego świata genetycy badają te cząsteczki, by lepiej zrozumieć choroby, a także skuteczniej je leczyć. Od kilku lat tempo tych badań rośnie w zawrotnym tempie. Wystarczy parę kliknięć, by zamówić testy genetyczne. Każdy może poznać ryzyko zapadnięcia na niektóre choroby, jeszcze zanim pojawią się pierwsze objawy. Wystarczy próbka śliny lub krwi. DNA zdradza, w jaki sposób organizm będzie reagował na leki, co pozwala dobrać kurację do profilu genetycznego. Dowiemy się, na czym polegają badania genetyczne i czego można się z nich dowiedzieć. O nowoczesnym diagnozowaniu i planowaniu terapii opowiedzą najlepsi specjaliści od genetyki. Medycyna molekularna, badania analityczne i ich powszechna dostępność to przyszłość medycyny. Wczesne wykrywanie chorób, a nawet dowiadywanie się, że mogą wystąpić w przyszłości, to szansa dla wielu ludzi na udane leczenie lub zapobieganie ich powstaniu. Z niewielkiej ilości śliny lub krwi można się dowiedzieć, jak organizm zareaguje na leki czy jakąś metodę leczenia. Istnieje możliwość wysłania do specjalnego laboratorium samodzielnie sporządzonego preparatu np. odrobiny śliny. Za opłatą po kilku tygodniach możemy otrzymać analizę DNA zrobioną pod kątem występowania kilkudziesięciu jednostek chorobowych czy też genetycznych anomalii w naszym organizmie. Możemy się dowiedzieć, czy grozi nam nowotwór, Parkinson czy Alzheimer. To szansa na zastosowanie leczenia prewencyjnego. Co naprawdę skrywa nasze DNA? Co mówi o naszym zdrowiu? Czy w przyszłości pozwoli wygrać z każdą chorobą? Świadome korzystanie z DNA bez przeceniania jego roli; stworzenie ram prawnych, by dane genetyczne nie stały się narzędziem dyskryminacji, oto główne problemy, z którymi musimy się zmierzyć, by genetyka wspierała nasze zdrowie, nie zagrażając życiu prywatnemu. Produced by AB Productions & Docland Yard