Dobranoc, mamusiu

Night, Mother, USA 1986

Jessie cierpi na epilepsję, co uniemożliwia jej normalną pracę. Jej syn jest narkomanem i ma kłopoty z prawem. Zmęczona codziennością kobieta postanawia popełnić samobójstwo.

Reżyseria:Tom Moore

Czas trwania:95 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat psychologiczny

Dobranoc, mamusiu w telewizji

  • Sissy Spacek

    jako Jessie Cates

  • Anne Bancroft

    jako Thelma Cates

  • Ed Berke

    jako Dawson Cates

  • Carol Robbins

    jako Loretta Cates

  • Jennifer Roosedahl

    jako Melodie Cates

  • Michael Kenworthy

    jako Kenny Cates

  • Marsha Norman

    Scenariusz

  • Tom Moore

    Reżyseria

  • Suzanne Pettit

    Montaż

  • Stephen M. Katz

    Zdjęcia

  • David Shire

    Muzyka

  • Alan Greisman

    Producent

Opis programu

Wieczór w niewielkim, ale wzorowo utrzymanym domu w amerykańskim miasteczku. Jessie Cates, kobieta zbliżająca się do czterdziestki, porządkuje, układa rzeczy, pakuje ubrania do toreb i pudełek, ustawia naczynia, nakręca zegarki, przez telefon odwołuje prenumeratę czasopism, które dotąd czytywała, i kolejno wykreśla z kartki wykonane czynności. Spokojna, dokładna, metodyczna. Można by pomyśleć, że wybiera się w podróż, i chce zostawić dom w idealnym stanie. W rzeczywistości Jessie od dawna nie opuszcza domu, cierpi na agorafobię. Jest też epileptyczką i z tego powodu właściwie nie ma szans na pracę. Jej małżeństwo się rozpadło, syn uzależnił się od narkotyków i schodzi na drogę przestępstwa. Jessie mieszka z matką, Thelmą, ale wzajemne relacje obu kobiet nie są wylewne, choć poprawne. Ojciec, którego Jessie kochała, zmarł kilka lat temu. Wydaje się, że wieczór będzie podobny do innych - nudnych, wypełnionych rutynowymi czynnościami i zdawkową rozmową. Ale Jessie oznajmia matce, że postanowiła tej nocy popełnić samobójstwo. Czuje się zmęczona taką egzystencją, samotna, niepotrzebna. Słuchając córki, Thelma początkowo bierze jej słowa za głupi, ponury żart. Widząc jednak jej opanowanie i determinację, zaczyna odczuwać coraz większy strach, potem złość, wreszcie próbuje wszelkimi sposobami odwieść uwagę Jessie, wzbudzić litość. Tymczasem Jessie kontynuuje przygotowania do swej śmierci: z dwóch pistoletów znajdujących się w domu wybiera ten, który kiedyś należał do ojca, wydaje matce instrukcje, co ma zrobić po jej śmierci. Thelma obserwuje ją z rosnącym niepokojem, ciągle jednak nie wierzy, że córka zdecyduje się na ostateczny krok. Ale pora, którą skrupulatna Jessie wyznaczyła sobie jako najwłaściwszą na popełnienie samobójstwa, zbliża się nieubłaganie.