Dobranoc, mamusiu
Night, Mother, USA 1986
Jessie cierpi na epilepsję, co uniemożliwia jej normalną pracę. Jej syn jest narkomanem i ma kłopoty z prawem. Zmęczona codziennością kobieta postanawia popełnić samobójstwo.
Reżyseria:Tom Moore
Czas trwania:95 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat psychologiczny
Dobranoc, mamusiu w telewizji
Sissy Spacek
jako Jessie Cates
Anne Bancroft
jako Thelma Cates
Ed Berke
jako Dawson Cates
Carol Robbins
jako Loretta Cates
Jennifer Roosedahl
jako Melodie Cates
Michael Kenworthy
jako Kenny Cates
Marsha Norman
Scenariusz
Tom Moore
Reżyseria
Suzanne Pettit
Montaż
Stephen M. Katz
Zdjęcia
David Shire
Muzyka
Alan Greisman
Producent
Opis programu
Wieczór w niewielkim, ale wzorowo utrzymanym domu w amerykańskim miasteczku. Jessie Cates, kobieta zbliżająca się do czterdziestki, porządkuje, układa rzeczy, pakuje ubrania do toreb i pudełek, ustawia naczynia, nakręca zegarki, przez telefon odwołuje prenumeratę czasopism, które dotąd czytywała, i kolejno wykreśla z kartki wykonane czynności. Spokojna, dokładna, metodyczna. Można by pomyśleć, że wybiera się w podróż, i chce zostawić dom w idealnym stanie. W rzeczywistości Jessie od dawna nie opuszcza domu, cierpi na agorafobię. Jest też epileptyczką i z tego powodu właściwie nie ma szans na pracę. Jej małżeństwo się rozpadło, syn uzależnił się od narkotyków i schodzi na drogę przestępstwa. Jessie mieszka z matką, Thelmą, ale wzajemne relacje obu kobiet nie są wylewne, choć poprawne. Ojciec, którego Jessie kochała, zmarł kilka lat temu. Wydaje się, że wieczór będzie podobny do innych - nudnych, wypełnionych rutynowymi czynnościami i zdawkową rozmową. Ale Jessie oznajmia matce, że postanowiła tej nocy popełnić samobójstwo. Czuje się zmęczona taką egzystencją, samotna, niepotrzebna. Słuchając córki, Thelma początkowo bierze jej słowa za głupi, ponury żart. Widząc jednak jej opanowanie i determinację, zaczyna odczuwać coraz większy strach, potem złość, wreszcie próbuje wszelkimi sposobami odwieść uwagę Jessie, wzbudzić litość. Tymczasem Jessie kontynuuje przygotowania do swej śmierci: z dwóch pistoletów znajdujących się w domu wybiera ten, który kiedyś należał do ojca, wydaje matce instrukcje, co ma zrobić po jej śmierci. Thelma obserwuje ją z rosnącym niepokojem, ciągle jednak nie wierzy, że córka zdecyduje się na ostateczny krok. Ale pora, którą skrupulatna Jessie wyznaczyła sobie jako najwłaściwszą na popełnienie samobójstwa, zbliża się nieubłaganie.