Dusza oświecona - trzy imiona Umy Devi

Enlightened Soul: The Life and Work of Wanda Dynowska Umadevi, Polska/Indie 2015

Portret Umy Devi - polskiej teozofki, pisarki, działaczki społecznej łączącej odległe kultury, wspierającej potrzebujących i szukającej mądrości w wykraczaniu poza granice tego, co znane.

Reżyseria:Tonmoy Das

Czas trwania:51 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Dusza oświecona - trzy imiona Umy Devi w telewizji

Galeria

Dusza oświecona - trzy imiona Umy Devi (2015) - Film
Dusza oświecona - trzy imiona Umy Devi (2015) - Film
Dusza oświecona - trzy imiona Umy Devi (2015) - Film
Dusza oświecona - trzy imiona Umy Devi (2015) - Film
  • Dusza oświecona - trzy imiona Umy Devi (2015) - Film
  • Dusza oświecona - trzy imiona Umy Devi (2015) - Film
  • Dusza oświecona - trzy imiona Umy Devi (2015) - Film
  • Dusza oświecona - trzy imiona Umy Devi (2015) - Film
  • Tonmoy Das

    Reżyseria

  • Isslachuddin Ashraf

    Zdjęcia

  • Anil Jr.

    Montaż

  • Arijit Sett

    Scenariusz

Opis programu

Uma Devi, czyli Wanda Dynowska, to polska teozofka, pisarka i działaczka społeczna, która przez wiele lat związana była z Indiami i ich mieszkańcami, tłumacząc kanon literatury indyjskiej na język polski. Po latach wspierania walki niepodległościowej w Polsce, w 1935 r. Wanda Dynowska dotarła do Indii, aby tam wspierać dwie inne sprawy narodowe: Indyjski Ruch Wolności oraz emigracyjny rząd Tybetu po rozpoczęciu okupacji i inwazji chińskiej. Bohaterka filmu była płodną pisarką i tłumaczką, a wśród jej wielu dzieł znalazła się sześciotomowa Antologia indyjska. Współpracowała z kilkoma przywódcami duchowymi, takimi jak biskup Karol Wojtyła (później papież Jan Paweł II), Dalajlama i Mahatma Gandhi, od tego ostatniego zaś otrzymała imię Uma Devi, jako wyraz szacunku dla ogromu jej prac i jej głębokiej duchowości. Choć odbywała podróże do ojczyzny, aby tam medytować i konsultować się z biskupem Wojtyłą, do śmierci w roku 1971 pozostawała w Indiach. Ostatniej posługi dokonał jej polski ksiądz katolicki. Zaś pogrzeb jej odbył się zgodnie z tradycją tybetańską. Niezwykły portret kobiety łączącej swą działalnością odległe kultury i ludzi, wspierającej potrzebujących, szukającej mądrości i doskonałości w wykraczaniu poza granice tego, co znane.