Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron, Szwecja/Niemcy/Norwegia/Francja/Dania 2014
Historia dwóch domokrążców, Sama i Jonathana. Ich podróż obfitować będzie w niezwykłe doświadczenia, ukazujące humor i tragedię, które tkwią w ludziach.
Reżyseria:Roy Andersson
Czas trwania:96 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu w telewizji
Holger Andersson
jako Jonathan
Nils Westblom
jako Sam
Charlotta Larsson
jako Lotta
Viktor Gyllenberg
jako Karol XII
Lotti Törnros
jako nauczyciel flamenco
Jonas Gerholm
jako porucznik
Ulf Jönsson
Scenografia
Sandra Parment
Scenografia
Julia Tegström
Scenografia
Nicklas Nilsson
Scenografia
Isabel Sjöstrand
Scenografia
Roy Andersson
Scenariusz
Opis programu
Gołąb siedzi na gałęzi, zastanawiając się nad egzystencją, to ostatni rozdział trylogii o istocie bycia człowiekiem. stworzony przez Roya Anderssona po "Pieśniach z drugiego piętra" i "Dla Ciebie, człowieku". Każdy, kto zna szwedzkiego reżysera, wie, czego można się po nim spodziewać - ruchomych obrazów, statycznej kamery, serii szkiców czy scenek, czasem brutalnych, czasem surrealistycznych, zawsze zabarwionych czarnym humorem. Film rozpoczyna się trzyczęściowym wprowadzeniem, pozornie niezwiązanym z resztą fabuły: scenami trzech absurdalnych śmierci. Reszta historii skupia się głównie na postaciach dwóch sprzedawców: Jonathanie i Samie. Sprzedają (należałoby raczej powiedzieć - próbują sprzedać) torby śmiechu, wampirze kły i plastikowe maski tak zwanego Wujka Jeden Ząb. Twierdzą, że chcą pomóc ludziom dobrze się bawić, ale ich zachowanie i wizerunek pasowałby bardziej parze grabarzy. Oprócz nich w filmie występuje też nauczycielka tańca w średnim wieku, która w dość oczywisty sposób komunikuje swoje zainteresowanie jednym z męskich uczniów a ten, zawstydzony, musi hamować ją podczas ćwiczeń. Jest Karol XII, który planuje najazd na Rosję, ale spędza większość swoich dni, przesiadując w barach, zamawiając wodę i flirtując z młodą barmanką. Jest i Lotta, właścicielka Baru Kulejącej Lotty, która wymienia pocałunki za drinki. Są to bohaterowie, których nie sposób nie kochać. Te postaci, tak wyolbrzymione dla celów czarnej komedii, nie są wcale dalekie od nas: zmierzamy się więc oko w oko z naszym bólem i jedyneco nam pozostaje, to próbować się uśmiechnąć. Nawet jeśli będzie to uśmiech wymuszony. (loopedmag.com)