Gorzkie nasiona

Bitter Seeds, Indie/USA 2011

Dokument pokazuje tragicznie zakończoną historię jednego z hinduskich rolników, który załamany nieopłacalnymi plonami, chce popełnić samobójstwo, wypijając butelkę sztucznego nawozu.

Reżyseria:Micha X. Peled

Czas trwania:95 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

  • Micha X. Peled

    Reżyseria

Opis programu

Czy to możliwe, aby ciężko pracujący hinduski rolnik, ojciec rodziny, znalazł się nagle w sytuacji, w której najlepszym rozwiązaniem okazuje się tylko jedno - popełnić samobójstwo, wypijając butelkę sztucznego nawozu? Ta przerażająca historia wydarzyła się naprawdę. Córka tragicznie zmarłego, Majnusza Amberwar stara się opublikować artykuł, w którym tłumaczy powody dramatycznej decyzji ojca. Nie jest to łatwe zadanie, szczególnie dla wiejskiej dziewczyny, która stawia pierwsze kroki jako dziennikarka. Co więcej, rodzina nie jest przychylna jej ambicjom, a artykułu nie daje powodów do radości. Zbyt boleśnie przypomina o tym, co skłoniło mężczyznę do targnięcia się na własne życie. Wszystkiemu winna nowoczesna biotechnologia upraw i amerykański koncern Monsanto. Wielu hinduskich rolników przerzuciło się na produkowane przez firmę sztucznie modyfikowane ziarno. Skutek tej decyzji był bardzo różny, a dla wielu okazał się tragiczny. Zamiast oczekiwanych zysków powstały tylko wydatki, gdyż koszt nawozów i pestycydów, których należało użyć, przewyższał dotychczasowy budżet. Co więcej, sztucznie modyfikowane ziarno wymagało większego nawodnienia, więc uprawiający jałową ziemię rolnicy jeszcze bardziej uzależnili się od deszczu. Ich plony rzadko kiedy były opłacalne. „Gorzkie nasiona” to trzecia część trylogii Michy X. Peleda na temat globalizacji (pierwsza część „Store Wars: When Wal-Mart Comes to Town”, 2001, druga „China w kolorze blue”, 2007). Film jest jednak nie tylko ostrą polemiką z koncernem Monsanto i problemem biotechnologii, lecz również wspaniale sfilmowaną, poruszającą, tragiczną historią o świecie, w którym przyszło nam żyć. Film był pokazywany na IDFA 2011, Thessaloniki FF 2012 i PLANETE+ DOC 2012.