Hiszpański więzień

The Spanish Prisoner, USA 1997

Joe Ross jest twórcą niezwykłego wynalazku, mogącego przynieść jego firmie miliardowe zyski. Ogromne zainteresowanie, które wzbudza dzieło, powoduje, że mężczyzna czuje się coraz bardziej osaczony.

Reżyseria:David Mamet

Czas trwania:120 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Thriller

Hiszpański więzień w telewizji

  • David Mamet

    Reżyseria

Opis programu

Struktura "Hiszpańskiego więźnia" została oparta na mistrzowskim suspensie. Precyzyjnie budowane napięcie, przewrotnie skonstruowany scenariusz, zaskakujące zwroty akcji oraz całe mnóstwo niedopowiedzeń i mylnych tropów - wszystko to sprawia, że widz ogląda przedstawioną na ekranie historię z niesłabnącym zainteresowaniem aż do samego końca. Ważnym elementem w tej swoistej grze nerwów jest muzyka podkreślająca i potęgująca nastrój grozy. Utrzymany w hitchcockowskim klimacie film jest dziełem Davida Mameta, czołowego dramaturga amerykańskiego ("Glengarry Glen Ross"), reżysera ("Dom gry") oraz scenarzysty o równie niebagatelnym dorobku ("Listonosz zawsze dzwoni dwa razy" Boba Rafelsona, "Werdykt" Sidneya Lumeta, "Nietykalni" Briana de Palmy). Tytuł "Hiszpańskiego więźnia" nawiązuje do policyjnego żargonu, w którym tym właśnie określeniem oznacza się klasyczne oszustwo oparte na wykorzystaniu łatwowierności i zaufania ofiary, co zresztą reżyser wyjaśnia w jednej z sekwencji. Joe Ross, twórca niezwykłego wynalazku, mogącego przynieść jego firmie miliardy, otrzymuje zaproszenie na jedną z egzotycznych wysp karaibskich, gdzie spotyka się ze swoim szefem, Joe Kleinem, i całą kadrą dyrektorską. W podróży towarzyszy mu prawnik firmy, George Lang, prywatnie przyjaciel Rossa, oraz sekretarka, nieco irytująca, ale jednocześnie budząca zaufanie Susan Ricci. Szefostwo gratuluje udanego projektu, ale kiedy Joe napomyka o gratyfikacji, oni zręcznie omijają temat. Na wyspie Joe Ross poznaje agentkę FBI, Pat McCune. Na jego drodze pojawia się też Jimmy Della, którego przypadkowo uwiecznił na zdjęciu wraz piękną przyjaciółką. Jimmy chce odkupić od Joego cały aparat za 1000 dolarów, bo, jak mówi, zależy mu na dyskrecji. Kiedy Joe opuszcza wyspę, Jimmy prosi go jeszcze o drobną przysługę: ma doręczyć jego siostrze pod wskazany adres niewielką przesyłkę. Umawiają się też na kolację w eleganckim nowojorskim klubie. Po powrocie do Nowego Jorku sprawy zaczynają się komplikować. Joe zaczyna podejrzewać, że firma chce go oszukać.