Jules i Jim
Jules et Jim, Francja 1962
Dwaj przyjaciele z paryskiej elity artystycznej: Francuz Jim i Austriak Jules, zakochują się w tej samej kobiecie. Catherine wychodzi za mąż za Julesa, lecz żywi również uczucie do Jima.
Reżyseria:François Truffaut
Czas trwania:102 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Jules i Jim w telewizji
Galeria
Jeanne Moreau
jako Catherine
Oskar Werner
jako Jules
Henri Serre
jako Jim
Vanna Urbino
jako Gilberte
Serge Rezvani
jako Albert
Anny Nelsen
jako Lucie
Marcel Berbert
Producent
François Truffaut
Producent
François Truffaut
Reżyseria
François Truffaut
Scenariusz
Henri-Pierre Roché
Scenariusz
Jean Gruault
Scenariusz
Opis programu
(JULES ET JIM) Dramat obyczajowy, 101 min, Francja 1962 Scenariusz na podstawie powieści Henri - Pierre'a Roch: Franois Truffaut i Jean Gruault Zdjęcia: Raoul Coutard Muzyka: Georges Delerue Reżyseria: Franois Truffaut Występują: Jeanne Moreau, Oskar Werner, Henri Serre, Marie Dubois, Boris Bassiak, Sabine Haudepin, Vanna Urbino, Anny Nelsen, Bernard Largemains i inni Należał do najlepszych reżyserów francuskiego kina, bo też kino było jego pasją, żywiołem, życiem. Już jako kilkunastolatek udzielał się w klubach filmowych, a na przełomie lat 50. i 60. zadebiutował wraz z całym pokoleniem "nowej fali", przeszedłszy wcześniej twardą szkołę krytyki filmowej w prestiżowym miesięczniku "Cahiers du cinma". Przez wiele lat, wraz z Jean - Luc Godardem i Claudem ' em Chabrolem, nadawał ton nie tylko francuskiej, ale i europejskiej kinematografii. Opowiadał się za koncepcją kina autorskiego rozumianego bardzo osobiście, jako zapis własnych przemyśleń, doświadczeń i fascynacji. Już jego debiutanckie dzieło "400 batów" z 1959 r. , po części autobiograficzne, ujawniło ogromny talent i otworzyło drogę ku błyskotliwej karierze. Każdy film Truffauta był wydarzeniem artystycznym. Reżyser realizował kryminały ("Strzelajcie do pianisty", "Panna młoda w żałobie", "Syrena z Missisipi"), melodramaty ("Miłość Adeli H.", "Gładka skóra", "Ostatnie metro", "Kobieta z sąsiedztwa", "Dwie Angielki i kontynent"), dramaty psychologiczne ("Zielony pokój"), filmy science fiction ("Fahrenheit 451"). Swą fascynację sztucznym światem kina przedstawił w znakomitej "Nocy amerykańskiej". Odszedł w pełni sił twórczych, umierając w 1984 r. , w wieku zaledwie 52 lat, na raka mózgu. O sfilmowaniu wydanej w 1953 r. powieści Henri - Pierre'a Roch, autora zaledwie dwóch książek, bardziej znanego jako krytyk i kolekcjoner sztuki, podróżnik, reporter i tłumacz literatury angielskiej niż jako pisarz, myślał Franois Truffaut już od dawna. Długa korespondencja z autorem przyniosła mu wreszcie zgodę na ekranizację, ale Roch zmarł przed ukończeniem filmu. Ekranowa wersja "Julesa i Jima" zdobyła wiele nagród, m.in. za reżyserię na MFF w Mar del Plata oraz w Acapulco, Kryształową Gwiazdę - nagrodę Francuskiej Akademii Filmowej dla najlepszego filmu 1962 r. oraz za najlepszą rolę żeńską dla Jeanne Moreau, nagrodę FIPRESCI na MFF w Kartagenie i Srebrną Wstęgę - nagrodę włoskiej krytyki dla najlepszego dzieła 1963 r. W głównych rolach reżyser obsadził - obok sławnej już Jeanne Moreau - aktorów jeszcze wówczas nieznanych - Henri Serre'a i Austriaka Oskara Wernera. Paryż, 1912 r. Jim i jego niemiecki przyjaciel Jules wiodą na Montparnassie życie artystycznej bohemy. Jim jest związany z Gilbertą, Jules poznaje Threse. W czasie odwiedzin w domu Alberta, "przyjaciela artystów", zwracają uwagę na posąg o wyrazistym uśmiechu. Taki sam uśmiech odkrywają na twarzy Catherine, niezależnej tajemniczej kobiety, w której zakochuje się nieśmiały Jules. Obaj przyjaciele często spotykają się z Catherine i dopiero wybuch wojny rozdziela ich na pewien czas. Jules i Jim, zmobilizowani, walczą po przeciwnych stronach. Po wojnie Jules poślubia Catherine, rodzi im się córeczka. Kiedy Jim odwiedza ich pewnego dnia w ich domu, Jules zwierza się przyjacielowi, że żona już go nie kocha. Wkrótce, za cichym przyzwoleniem męża Catherine zostaje kochanką Jima. Jules gotów jest wspaniałomyślnie zgodzić się na rozwód, a Jim wyjeżdża do Paryża, by zerwać z Gilbertą, ale jego nieobecność przedłuża się.