Kanał

Kanał, Polska 1957

Koniec września 1944 r., powstanie warszawskie dogasa. Walczący na Mokotowie oddział porucznika "Zadry" schodzi do kanałów, by tą drogą przedrzeć się do Śródmieścia.

  • Czas trwania: 91 minut, Gatunek: Dramat wojenny
  • Reżyseria: Andrzej Wajda

10

Ocena redakcji

Jeden z najważniejszych filmów w historii polskiego kina zarówno z powodów artystycznych, jak i politycznych.

Kanał w telewizji

ZwińRozwiń

Multimedia

Obsada

  • Tadeusz Janczar jako podchorąży Jacek "Korab"
  • Teresa Iżewska jako łączniczka "Stokrotka"
  • Emil Karewicz jako porucznik "Mądry"
  • Wieńczysław Gliński jako porucznik "Zadra"
  • Władysław Sheybal jako kompozytor Michał
  • Tadeusz Gwiazdowski jako sierżant "Kula"
  • Stanisław Mikulski jako "Smukły"
  • Teresa Berezowska jako Halinka

Więcej »

Twórcy

  • Stanisław Adler Producent
  • Jerzy Krenz Muzyka
  • Jan Krenz Muzyka
  • Roman Mann Scenografia
  • Andrzej Wajda Reżyseria
  • Halina Nawrocka Montaż
  • Jerzy Lipman Zdjęcia
  • Jerzy Stefan Stawiński Scenariusz

Opis programu

ZwińRozwiń

Jeden z najważniejszych filmów polskiej szkoły filmowej, nagrodzony Srebrną Palmą na festiwalu w Cannes. Dantejski koszmar powstańczego oddziału, który z opanowanego przez Niemców Mokotowa usiłuje kanałami przedrzeć się do Śródmieścia.

Tragiczne dzieje powstania warszawskiego domagały się nie tylkoopartego na faktach surowego rozrachunku historycznego, ale także ichodzwierciedlenia i oceny w sztuce. Taką artystyczną próbę podjęli Wajda i Stawiński, ale ich "Kanał" przyjęto w kraju dość chłodno: zamiast pomnikatragicznej chwały obaj pokazali bowiem koszmar klęski i rozbitych psychiczniebojowników, których bohaterstwo okazało się daremne. Taka własna ocenanajnowszej historii, próba osądu i demitologizacji powstania, wyprzedzałaówczesną literaturę i analizy historyków, stanowiła zamach na uświęconewartości. Dopiero przyznanie "Kanałowi" w 1957 r. Nagrody Specjalnej Juryna festiwalu w Cannes sprawiło, że krajowa krytyka w pełni doceniła dziełoWajdy i przyznała, że autorzy filmu mówią jednak prawdę, choć jest to prawdawycinkowa, odnosząca się do schyłkowej fazy operacji. "Kanał" nie jestfilmem antybohaterskim, a jedynie antykoturnowym. Opisuje bohaterów takich, jakich ukształtowała ich historia: są tu czyny dobre, wątpliwe i złe, sącharaktery mężnie trwających oraz tych, którzy załamali się w różny sposób - ich szczere ukazanie stanowi największą wartość filmu. Dzieło Wajdy składa się niejako z dwóch części: pierwszej, reportażowejw stylu, i drugiej - apokaliptycznej relacji z wędrówek przez kanały. Scenariusz oparty na osobistych doświadczeniach Stawińskiego, dowódcypowstańczego oddziału łączności, relacjonuje tragiczny koniec żołnierzyprzedstawionej jednostki. Koniec września 1944 r. , powstanie ma wkrótce upaść. Walczący naMokotowie zdziesiątkowany oddział porucznika "Zadry", po nieudanej próbieprzebicia się przez otaczające go wojska niemieckie, podejmuje jedyną możliwąw tej sytuacji decyzję: schodzi do kanałów, aby tą drogą przedrzeć się doŚródmieścia, gdzie jeszcze bronią się powstańcy. W krętych, podziemnychkorytarzach pełnych ekskrementów, gdzie u każdego włazu czuwają Niemcyrzucając do wnętrza granaty, czterdziestoosobowy oddział rozpada się na trzygrupy. Zasadniczą grupę prowadzi "Zadra" ze "Smukłym" i szefem kompanii"Kulą". Jest przekonany, że idzie za nim cały oddział, w czym utwierdza go"Kula", tchórz, który boi się, że porucznik zawróci w poszukiwaniurozproszonych ludzi. Rannego "Koraba" prowadzi zakochana w nim łączniczka"Stokrotka". W trzeciej grupie idzie podporucznik "Mądry", zakochana w nim"Halinka" i muzyk o pseudonimie "Ogromny". "Stokrotka" i "Korab" giną z wyczerpania u kraty, którą Niemcy zamknęli wylot z kolektora nad Wisłą. "Halinka" popełnia samobójstwo, gdy "Mądry" wyznaje jej prawdę o żonie i dzieciach, a on sam wychodzi na powierzchnię wprost na niemiecki patrol. Kompozytor Michał, postradawszy zmysły, zabłąkuje się w plątaninie kanałów. Przy próbie sforsowania zaminowanego włazu ginie "Smukły". Dowódca i szefkompanii osiągają cel, ale gdy wychodzi na jaw oszustwo "Kuli", "Zadra", zastrzeliwszy podoficera, wraca do podziemi po swoich żołnierzy, nie wiedząc, że podzielili los "Mądrego". Dramat wojenny, 93 min, Polska 1956Reżyseria: Andrzej WajdaScenariusz według własnego opowiadania: Jerzy Stefan StawińskiZdjęcia: Jerzy LipmanMuzyka: Jan KrenzAktorzy: Tadeusz Janczar, Teresa Iżewska, Emil Karewicz, WieńczysławGliński, Władysław Sheybal, Tadeusz Gwiazdowski, Stanisław Mikulski i inni

Recenzje

Komentarze

Skomentuj
  • PRL (gość)

    Genialny ..to było KINO!!

    03.10.2021 14:50
  • dawidek98 (gość)

    Jeden z najlepszych filmów o tematyce powstania warszawskiego, a zarazem najlepszy film Andrzeja Wajdy według mnie. Hans Kloss (J-23) i Hermann Brunner się już znali przed wiadomym serialem, o czym można się przekonać oglądając "Kanał".

    18.09.2021 18:45
  • AA (gość)

    Ogólnie dobry, chociaż zakończenie wątku z Tadeuszem Janczarem zalatuje kiczem.

    01.08.2021 23:27
  • Stefan (gość)

    Dobry film, oglądnę go po raz kolejny.

    04.10.2016 23:57
  • mazowszanin (gość)

    ... film ukazujący dramat walczących a potem wycofujących się kanałami .... ku przeżyciu ku wolności której i tak już niestety nie było ...

    01.08.2015 23:38

Dodaj komentarz

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin.

Ocena społeczności: 10.0 Głosów: 2

Nagrody

  • Cannes 1957

    • Nagroda Specjalna Jury dla Andrzeja Wajdy

Ciekawostki

  • Scenariusz oparty na osobistych doświadczeniach Stawińskiego, dowódcy powstańczego oddziału łączności, relacjonuje tragiczny koniec żołnierzy przedstawionej jednostki.

  • "Kanał" przyjęto w kraju dość chłodno: zamiast pomnika tragicznej chwały obaj pokazali bowiem koszmar klęski i rozbitych psychicznie bojowników, których bohaterstwo okazało się daremne. Taka własna ocena najnowszej historii, próba osądu i demitologizacji powstania, wyprzedzała ówczesną literaturę i analizy historyków, stanowiła zamach na uświęcone wartości. Dopiero przyznanie "Kanałowi" w 1957 r. Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Cannes sprawiło, że krajowa krytyka w pełni doceniła dzieło Wajdy i przyznała, że autorzy filmu mówią jednak prawdę, choć jest to prawda wycinkowa, odnosząca się do schyłkowej fazy operacji.

Hity dnia

Wszystkie hity »

Logowanie

Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się.

×