Klimt
Austria/Francja/Niem./W. Bryt 2006
Biograficzna opowieść o życiu Gustava Klimta, austriackiego malarza i grafika. Artysta, będąc u szczytu sławy, poznaje Leę de Castro, w której dostrzega muzę i uosobienie erotycznej doskonałości.
Reżyseria:Raoul Ruiz
Czas trwania:90 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film biograficzny
John Malkovich
jako Klimt
Veronica Ferres
jako Midi
Stephen Dillane
jako sekretarz
Saffron Burrows
jako Lea de Castro
Sandra Ceccarelli
jako Serena Lederer
Nikolai Kinski
jako Egon Schiele
Raoul Ruiz
Scenariusz
Gilbert Adair
Scenariusz
Raoul Ruiz
Reżyseria
Valeria Sarmiento
Montaż
Ricardo Aronovich
Zdjęcia
Jorge Arriagada
Muzyka
Opis programu
Narratorem tej niezwykłej, odbiegającej od stereotypów, biograficznej opowieści jest jeden z najbliższych przyjaciół Gustava Klimta - Egon Schiele. Akcja filmu rozpoczyna się w Wiedniu, w roku 1918. Dobiega końca I wojna światowa. Schiele odwiedza umierającego Klimta w szpitalu. Malarz jest półprzytomny. W jedynych słowach, które udaje mu się wypowiedzieć domaga się kwiatów. Następnie fabuła przekształca się w ciąg retrospekcji z niespokojnego, pełnego artystycznych sukcesów i obyczajowych skandali życia artysty. Wiedeń 1900 roku. Klimt jest u szczytu sławy. Jego płótna cieszą się powodzeniem, choć zarazem jest mocno krytykowany za nadmierną śmiałość w przedstawianiu nagości i erotyzmu. Swój czas dzieli między pracę, liczne romanse, w wyniku których rodzą mu się kolejne dzieci oraz bywanie w wiedeńskich kawiarniach. W tych ostatnich toczą się zaciekłe spory o istotę piękna i współczesne kierunki w sztuce. Klimt ma opinię człowieka o niewyparzonym języku, a przy tym porywczego i nieokrzesanego. Do tego stopnia, że w wyniku pewnej gorącej dyskusji rozsmarowuje na twarzy swego adwersarza kawałek tortu. W sferach rządowych i kołach arystokracji Klimt również wzbudza ambiwalentne odczucia. Z jednej strony to znakomity towar eksportowy, który może rozsławić imię Austrii na całą Europę, a z drugiej skandalista, ktoś nieobliczalny, za którego trzeba świecić oczami. Zupełnie inaczej życie i twórczość Klimta odbiera kulturalny Paryż. Tu Austriak jest otaczany szacunkiem i podziwem. Zwłaszcza po otrzymaniu złotego medalu na Wystawie Światowej. Chcąc uhonorować wiedeńskiego mistrza Georges Melies realizuje krótki film o nim. Na Klimcie zarówno rewolucyjny na owe czasy wynalazek kinematografu, jak i krótkometrażówka Meliesa robią wielkie wrażenie. Jeszcze większe natomiast Lea de Castro, występująca w filmie tancerka o bardzo zmysłowej, egzotycznej urodzie. Oszołomiony jej seksapilem Klimt dostrzega w niej wymarzoną muzę i uosobienie erotycznej doskonałości, zdolnej spełnić najwymyślniejsze żądze.