Kolos
Koloss, Polska/Norwegia 1993
Norweg Brage zakochuje się w pięknej Liv. Zanim poślubi dziewczynę, postanawia wystawić swoje uczucie na próbę. Za namową brata zaciąga się jako marynarz na statek.
Reżyseria:Witold Leszczyński
Czas trwania:91 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film obyczajowy
Kolos w telewizji
Galeria
Ove Christian Owe
jako Brage Bragesson
Karolina Rosińska
jako Liv Bjornehiet
Leon Niemczyk
jako Stefan
Krzysztof Ibisz
jako Bentein
Tatiana Sosna-Sarno
jako Barmaid
Sverre Anker Ousdal
jako Bjorn
Janusz Morgenstern
Producent
Jerzy Buchwald
Producent
Trond G. Lockertsen
Producent
Inge Tenvik
Producent
Tadeusz Drewno
Producent
Waldemar Ostanówko
Montaż
Opis programu
Zrealizowany w polsko-norweskiej koprodukcji film Witolda Leszczyńskiego, autora "Żywotu Mateusza", jest adaptacją powieści Finna Alnaesa. Bohater "Kolosa", młodzieniec imieniem Brage (Ove Christian Owe), jest dzieckiem dalekiej Północy. Wychował się w odludnym zakątku Norwegii. Jego charakter przypomina surową krainę, z której pochodzi - Brage to człowiek silny, odważny, kierujący się w życiu szczerością i prostymi wartościami. Jako dziecko cierpiał na paraliż, ale dzięki hartowi ducha i niezłomnemu charakterowi przezwyciężył chorobę. Wiele lat później Brage zakochuje się ze wzajemnością w swojej sąsiadce, pięknej Liv (Karolina Rosińska). Zanim poślubi dziewczynę, postanawia wystawić swoje uczucie na próbę. Za namową przyrodniego brata Benteina (Krzysztof Ibisz), bohater zaciąga się jako marynarz na wypływający w roczny rejs statek. W drodze powrotnej do Norwegii, Brage i Bentein schodzą na ląd w Hamburgu. Wybierają się do portowej dzielnicy uciech St. Pauli. Tam Norwedzy wdają się w bójkę z niemieckimi skinheadami. Brage niechcący zabija jednego z napastników i zostaje aresztowany. Filmografia Witolda Leszczyńskiego liczy niewiele pozycji, ale niemal bez wyjątku są to obrazy wyjątkowe. Reżyser debiutował poetycką przypowieścią "Żywot Mateusza" - film zdobył wyróżnienie w Cannes i został uznany za jeden z najbardziej oryginalnych polskich obrazów końca lat 60. Równie znakomita okazały się "Konopielka" z 1981 rokuoraz późniejsza o cztery lata "Siekierezada" nakręcona według prozy przyjaciela Leszczyńskiego, kultowego poety Edwarda Stachury. We wszystkich tych filmach reżyser powracał do problemu wrażliwego, prostego człowieka, który czuje się bliżej związany z naturą niż ze światem ludzi. Bohaterowie Leszczyńskiego żyją niejako poza współczesnością, z dala od zgiełku cywilizacji. Są nieprzygotowani na cynizm i obłudę zewnętrznego świata. W zderzeniu z nim ponoszą klęskę - tak właśnie dzieje się w "Kolosie".