Krąg
The Circle / Dayereh, Iran/Szwajcaria/Włochy 2000
Film przedstawiający dramatyczną sytuację kobiet w ortodoksyjnie muzułmańskim Iranie. Reżyser śledzi losy kilku bohaterek, które znalazły się poza nawiasem konserwatywnego społeczeństwa.
Reżyseria:Jafar Panahi
Czas trwania:95 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Krąg w telewizji
Nargess Mamizadeh
jako Nargess
Maryiam Palvin Almani
jako Arezou
Solmaz Panahi
jako Solmaz
Fereshteh Sadre Orafaiy
jako Pari
Elham Saboktakin
jako pielęgniarka
Mojgan Faramarzi
jako prostytutka
Kambuzia Partovi
Scenariusz
Jafar Panahi
Reżyseria
Jafar Panahi
Montaż
Barham Badakshani
Zdjęcia
Jafar Panahi
Producent
Opis programu
Panahi zrezygnował w "Kręgu" z klasycznej dramaturgii na rzecz serii przeplatających się historii i epizodów. Ich bohaterkami są kobiety, które z różnych przyczyn funkcjonują na marginesie zdominowanego przez mężczyzn społeczeństwa irańskiego. Jedna z kobiet z filmu Panahiego jest prostytutką, inna samotną matką, która wiedząc, że bez pomocy męża nie zdoła się utrzymać, porzuca własne dziecko na ulicy w nadziei, że znajdzie je jakaś zamożna, bezdzietna rodzina. Jeszcze inne bohaterki wyszły właśnie z więzienia. Wiadomo, że wkrótce trafią do niego z powrotem, ponieważ nie mają odpowiednich dokumentów ani pieniędzy. Być może najbardziej szokująca jest rozpacz młodej matki, która po urodzeniu dziecka dowiaduje się, że to dziewczynka. Cała rodzina spodziewała się chłopca; zawiedzeni teściowie i krewni jej męża najprawdopodobniej zażądają teraz rozwodu. Bohaterki "Kręgu" łączy jedno; wszystkie pozbawione są opieki mężczyzn. Kobiety bez nadzoru męża, ojca lub brata nie mają żadnych możliwości funkcjonowania w społeczeństwie. Bez stosownych dokumentów nie mogą opuścić Teheranu, ponieważ nikt nie sprzeda im nawet biletów na autobus, ale z drugiej strony bez papierów nie wolno im również przebywać w mieście. Bohaterki są pozbawione praktycznie jakichkolwiek praw publicznych; reżyser pokazuje jak przemykają po ulicach stolicy Iranu niczym zaszczute zwierzęta. Wymowę filmu wzmacnia konwencja, w której został zrealizowany: zdjęcia kręcone są z ręki, w paradokumentalnym stylu, a dialogi improwizowane przez amatorki i amatorów, którym Panahi powierzył główne role.