Księga wielkich życzeń

Polska 1998

W domu dziecka wybucha pożar. Kierownictwo pobliskiego sanatorium dla osób starych i przewlekle chorych postanawia przyjąć kilka małych dziewczynek pod swój dach.

Reżyseria:Sławomir Kryński

Czas trwania:120 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat obyczajowy

Księga wielkich życzeń w telewizji

  • Gustaw Holoubek

    jako Adam

  • Martyna Michalska

    jako Marysia

  • Henryk Machalica

    jako Henryk

  • Katarzyna Skrzynecka

    jako Milena

  • Ewa Gawryluk

    jako Zuzanna

  • Danuta Szaflarska

    jako Anna

  • Sławomir Kryński

    Scenariusz

  • Mirosław Orzechowski

    Scenariusz

  • Sławomir Kryński

    Reżyseria

  • Mirosława Garlicka

    Montaż

  • Tomasz Wert

    Zdjęcia

  • Zdzisław Szostak

    Muzyka

Opis programu

Po pożarze domu dziecka kierownictwo pobliskiego sanatorium dla osób starych i przewlekle chorych postanawia przyjąć pod swój dach kilka małych dziewczynek. Sieroty mają mieszkać na strychu do czasu odbudowy domu dziecka. Jedna z dziewczynek, siedmioletnia Marysia, próbuje zaprzyjaźnić się z panem Adamem, dystyngowanym, starszym panem, niegdyś naukowcem, teraz zgorzkniałym i zamkniętym w sobie, dręczonym poczuciem zmarnowanego życia. Chociaż pojawienie się dzieci znacznie ożywia nastrój domu, wnosi do niego radość i energię, Adam opiera się - jak sam mówi - infantylnej euforii. Nie broni się przed nią natomiast Henryk, łagodny, wesoły i otwarty "szalony dziadunio", pełen wiary w nadprzyrodzony świat duchów, czarownic i diabłów, o którym chętnie opowiada. To właśnie dzięki niemu Marysia zaczyna postrzegać posępne i smutne sanatorium jako miejsce magiczne. Ale po śmierci Henryka dziewczynka wpada w przerażenie. Obawia się o Adama, którego - mimo jego nieprzystępności - obdarzyła silnym uczuciem. Ten, wiedząc, że jego dni są policzone, jeszcze bardziej odsuwa się od małej. Nie chce, żeby Marysia ponownie przeżywała dramat utraty bliskiej osoby. Piękny i mądry to film, wspaniały przykład kina ciepłego, humanistycznego, które zachowuje jednocześnie artystyczne aspiracje. Z konfrontacji dwóch światów: dzieci i starców powstaje w filmie Sławomira Kryńskiego spójny, mieniący się zmiennymi nastrojami obraz. Wzruszająca, miejscami patetyczna, kiedy indziej nieodparcie zabawna historia pokazuje, jak mały, kilkuletni człowiek może nauczyć czegoś człowieka, który praktycznie życie ma już za sobą. Linia podziału przebiega zresztą w tym filmie nie tylko na linii starość - młodość. To także zderzenie dwóch odmiennych postaw życiowych. Pierwszą reprezentuje racjonalny, trzeźwo myślący, stroniący od innych pan Adam. Drugą uosabia pogodny, życzliwy pan Henryk, niepoprawny romantyk.