kuchnia filmowa

Polska 2011

Skrzywdzona przez rodzinę, dręczona przez koszmary Anna w klasztorze próbuje odzyskać spokój. Tymczasem matka przełożona zmienia budynek w twierdzę i podporządkowuje sobie zakonnice.

  • Czas trwania: 120 minut, Gatunek: Film psychologiczny
  • Reżyseria: Barbara Sass

kuchnia filmowa w telewizji

ZwińRozwiń

Obsada

  • Katarzyna Zawadzka jako Anna
  • Anna Radwan jako matka przełożona
  • Marian Dziędziel jako ksiądz Stefan
  • Mariusz Bonaszewski jako ojciec Franciszek
  • Roma Gąsiorowska-Żurawska jako Michalina
  • Elżbieta Karkoszka jako siostra Zofia
  • Marzena Trybała jako siostra Barbara

Twórcy

  • Barbara Sass Scenariusz
  • Barbara Sass Reżyseria
  • Wiesław Zdort Zdjęcia
  • Włodzimierz Niderhaus Producent

Opis programu

ZwińRozwiń

Skrzywdzona przez rodzinę Anna w klasztorze próbuje odzyskać wewnętrzny spokój. Odnajduje go w rozmyślaniach o Bogu i w pracy z niepełnosprawnymi dziećmi. Mniszkę dręczą koszmary, które matka przełożona interpretuje jako opętanie przez szatana. Ksiądz Stefan jest innego zdania, lecz decyzją przeoryszy zostaje odsunięty od posługi w klasztorze. Jego miejsce zajmuje charyzmatyczny ksiądz Franciszek. Przełożona zmienia budynek w twierdzę. Za pomocą szantażu emocjonalnego i manipulacji podporządkowuje sobie zakonnice.

Anna (Katarzyna Zawadzka), w przeszłości skrzywdzona przez rodzinę, próbuje odzyskać wewnętrzny spokój w klasztorze. Odnajduje go w rozmyślaniach o Bogu i pracy z niepełnosprawnymi dziećmi. Mniszkę dręczą jednak powracające senne koszmary. Przez matkę przełożoną (Anna Radwan), która żywi wobec niej dziwne uczucia, są interpretowane jako opętanie przez szatana. Ksiądz Stefan (Marian Dziędziel), do którego zwraca się zdesperowana Anna, jest innego zdania i poleca młodej siostrze oddanie się pod opiekę lekarza. Decyzją sprawującej despotyczne rządy matki przełożonej proboszcz wkrótce zostaje odsunięty od posługi w klasztorze. Jego miejsce zajmuje charyzmatyczny, praktykujący tajemnicze rytuały ojciec Franciszek (Mariusz Bonaszewski). Przekonana o nikczemności świata zewnętrznego, przeorysza zmienia klasztor w zamkniętą twierdzę, do której zło nie ma dostępu. Powołując się na kontakty z Bogiem, za pomocą emocjonalnego szantażu i manipulacji podporządkowuje sobie mniszki i zwiastuje rychłe nadejście nowej wiosny Kościoła. Barbara Sass, najbardziej znana portrecistka kobiet w polskim kinie, autorka nieformalnej kobiecej trylogii: "Bez miłości", "Debiutantka" oraz "Krzyk" z brawurowymi rolami Doroty Stalińskiej, nie zrealizowała filmu przez 12 lat. Impulsem do przerwania milczenia stały się wydarzenia z 2007 roku, kiedy tygodnik "Wprost" doniósł, że na terenie klasztoru sióstr betanek w Kazimierzu Dolnym dochodziło do molestowania przez ojca Romana Komaryczkę zakonnic i dziewcząt związanych z zakonem. Finałem nagłośnionej przez media sprawy była eksmisja sióstr w asyście policji i telewizyjnych kamer. - Na początku chciałam zrobić film o sekcie i manipulacji ludźmi. Ten pomysł pojawił się już wcześniej, gdy natrafiłam na materiały amerykańskie o sekcie. Robiłam już nawet dokumentację, ale zaprzestałam. Pomyślałam, że ten pomysł nie sprawdzi się w naszych realiach.

Komentarze

Skomentuj
  • Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin.

Ocena społeczności: - Głosów: 0

Telemagazyn poleca

Hity dnia

Wszystkie hity »

Logowanie

Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się.

×