Mayday

Mayday, Mayday, Wielka Brytania 2012

Twórcy filmu przypominają o praktykach Ryanaira, które mogą mieć poważny wpływ na bezpieczeństwo lotów. W dokumencie wypowiedzi kontrolerów lotów oraz byłych i obecnych pilotów Ryanaira.

Czas trwania:42 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Mayday w telewizji

Opis programu

Wieczorem 26 lipca 2012 r. samolot Ryanaira (boeing 737, rejs 2054) leciał z Majorki do Madrytu. Na pokładzie było dwustu pasażerów. David Guillamo, kontroler lotów w Madrycie, przypomina, że tego dnia była fatalna pogoda. Z powodu burzy lądowanie było niemożliwe. Nie można było bezpiecznie wylądować, bo chmury burzowe znalazły się przed pasem startowym. Kapitan zadecydował więc, że poleci dalej, do Walencji. Zbliżając się do Walencji, usłyszał, że musi czekać na swoją kolej. Kazano mu krążyć, bo był czwarty w kolejce. Wtedy zaczęły się kłopoty. Gdy samolot miał zacząć krążyć, nadał sygnał Mayday. Kapitan powiedział wieży, że kończy mu się paliwo, więc pozwolono mu natychmiast lądować. Dlaczego jednak boeing 737 nie miał wystarczająco dużo paliwa, by się utrzymać w powietrzu? Na to pytanie, a także szereg innych dotyczących pracy w Ryanairze, zgodzili się anonimowo opowiedzieć czterej piloci. Wszyscy twierdzili, że ze strony kierownictwa są naciski na załogę, żeby tankować jak najmniej ze względu na oszczędność. Tymczasem ograniczona ilość paliwa oznacza, że pilot czuje się niepewnie, bo ma zbyt mało czasu na podjęcie prawidłowej decyzji. Dla pilota paliwo znaczy czas. Więcej paliwa to więcej czasu na przemyślenia. Czas jest niezmiernie cenny, gdy chodzi o bezpieczeństwo. "Jeśli nie masz czasu na przemyślenie, jest bardziej prawdopodobne, że podejmiesz niewłaściwą decyzję". Pasażerowie korzystający z tanich lotów, nie mają pojęcia o tym, co się kryje za niską ceną biletów. Uważają, że chodzi tylko o mniejszy komfort i brak pewnych usług. W 2011 r. Ryanair stał się największą linią lotniczą w Europie i miał 560 milionów euro zysku. Gdy w styczniu 2013 roku firma otworzyła swą pierwszą bazę na terenie Holandii, zapanowała ogólna radość z powodu większej dostępności tanich lotów i perspektywy na zwiększony ruch turystyczny. Twórcy filmu postanowili jednak przypomnieć o pewnych praktykach Ryanaira, które mogą mieć poważny wpływ na bezpieczeństwo lotów. Każdy, kto korzysta z usług tanich linii, powinien ten film obejrzeć.

Powiązane artykuły