Miasto cieni
La cité / The City of Shadows, Kanada 2010
Afryka Północna, 1895 rok. Biorący udział w wojnie doktor Max trafia do miasta, w którym wojsko izoluje od reszty mieszkańców afrykańskie plemię. Władze twierdzą, że jego członkowie roznoszą zarazę.
Reżyseria:Kim Nguyen
Czas trwania:85 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Miasto cieni w telewizji
Jean-Marc Barr
jako doktor Max
Claude Legault
jako pułkownik Julien Mandel
Pierre Lebeau
jako doktor Greg
Sabine Karsenti
jako Malika
Vincent Winterhalter
jako Félix Lamy
François Nadin
jako Christian Deroche
Kim Nguyen
Scenariusz
Kim Nguyen
Reżyseria
Richard Comeau
Montaż
Louis-Philippe Rathé
Montaż
Nicolas Bolduc
Zdjęcia
Yves Fortin
Producent
Opis programu
Rozgrywająca się w realiach XIX-wiecznej Afryki Północnej historia lekarza, który po ośmiu latach spędzonych na wojnie próbuje wrócić do domu. Niestety, jego plany krzyżuje wybuch zarazy. Rok 1885, rządzona przez mocarstwa kolonialne Afryka Północna. Doktor Max Vincent (Jean-Marc Barr) spędził ostatnie lata, walcząc na wojnie. Teraz ma nareszcie wrócić do domu. Rozpoczyna podróż przez wciąż niespokojną krainę. Trafia do położonego na pustyni starożytnego miasta, które pragnie jak najszybciej opuścić. Niestety, wkrótce po jego przyjeździe wybucha tam zaraza. Dowodzący miejscowym regimentem kapitan Mandel (Claude Legault) postanawia zamknąć bramy miasta. Mądra, uniwersalna opowieść o wojennej traumie, trudnym powrocie do domu i sile ludzkiego ducha. Będący dziełem ekipy pochodzącej z francuskojęzycznej kanadyjskiej prowincji Quebec film zachwyca malowniczymi zdjęciami (powstały w pustynnych plenerach Tunezji), doskonale dobraną muzyką i świetnym montażem. Nad wszystkimi elementami czuwał reżyser Kim Nguyen (Le marais, Truffe). W roli głównej wystąpił znany z przeboju Luca Bessona Wielki błękit, nominowany do Cezara i Europejskiej Nagrody Filmowej Jean-Marc Barr (także: Przełamując fale, Tańcząc w ciemnościach, Crustacés & coquillages). Obraz spotkał się z ciepłym przyjęciem krytyków, którzy odnajdywali w nim nawiązania do "Dżumy" Alberta Camusa. Na szczególną uwagę zasługują nastrojowe zdjęcia Nicolasa Bolduca (Ewa i Ognisty Koń, Le banquet). Artysta otrzymał za nie nominację do prestiżowej nagrody Stowarzyszenia Kanadyjskich Operatorów.