Moja piękna dacia

My Beautiful Dacia, Hiszpania/Rumunia 2009

Dacia - niegdyś duma rumuńskiej technologii, potem relikt czasów reżimu, dziś jeden z lepiej sprzedających się samochodów w Europie. Dokument pokazuje ludzi w różny sposób związanych z pojazdem.

Czas trwania:55 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Moja piękna dacia w telewizji

Opis programu

Niegdyś duma i chluba rumuńskiej technologii, potem relikt czasów starego reżimu, dziś jeden z lepiej sprzedających się samochodów w Europie. Od ponad 40 lat Dacia jest niemym świadkiem historii Rumunii. W 1968 roku pierwszy model Dacii opuścił halę montażową zakładów motoryzacyjnych w Pitesti. Nowoczesny samochód o prostej konstrukcji na licencji Renault stał się symbolem nowoczesnej, uprzemysłowionej Rumunii, która według jej przywódcy, Nicolae Ceausescu niebawem miała osiągnąć absolutną ekonomiczną niezależność. Jednak katastrofalna polityka kolejnych lat zepchnęła cały kraj na krawędź ruiny. W miarę jak pogrążała się rumuńska gospodarka, przygasał też blask Dacii. Upadek komunizmu wydawał się także końcem zasłużonej marki. Zakłady bankrutowały, nikt nie kupował starych modeli aut, potężny cios zadał firmie import zagranicznych samochodów. A jednak Dacia przetrwała. Przejęta przez koncern Renault, wypuściła w 2004 roku zupełnie nowy model samochodu. Dacia Logan okazała się spektakularnym sukcesem. Jako atrakcyjne auto w przystępnej cenie zapewniła rumuńskiej marce miano najlepiej sprzedającej się w krajach rozwijających się. Dacia jest głównym bohaterem dokumentu Julia Soto i Stefana Constantinescu. Na dalszym planie zobaczymy ludzi w różny sposób związanych z legendarnym pojazdem. Jest wśród nich pani Dobrin, pielęgnująca z zapałem stare auto - największą pamiątkę po zmarłym mężu, Dumitru Burlan pracujący kiedyś jako sobowtór Ceausescu, zawodnicy trzecioligowej drużyny piłkarskiej, sponsorowanej przez producenta samochodów, rzesze chińskich imigrantów zarobkowych zapełniających miejsca zwolnione przez miejscowych robotników, którzy wyjechali na zachód, jak i ci, którzy odbywają exodus w przeciwnym kierunku - wykwalifikowani rumuńscy inżynierowie powracający z krajów Unii, aby podjąć pracę w centrum badań Dacia-Renault. Na przykładzie tej różnorodnej grupy osób prześledzić można burzliwy przebieg transformacji ustrojowej.