Mulier fortis. Kobieta mężna

Polska 2022

Próba sportretowania Zofii Kossak-Szatkowskiej, primo voto Szczuckiej. Pisarka była kobietą o zdumiewającej osobowości twórczej, cechującą się odwagą cywilną, a także głęboką wiarą i patriotyzmem.

Reżyseria:Adam Kraśnicki

Czas trwania:67 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Mulier fortis. Kobieta mężna w telewizji

Galeria

Mulier fortis. Kobieta mężna (2022) - Film
  • Piotr Warszawski

  • Adam Kraśnicki

    Reżyseria

  • Adam Kraśnicki

    Scenariusz

  • Sławomir Chudowski

    Zdjęcia

  • Piotr Wacławik

    Zdjęcia

  • Norbert Rudzik

    Montaż

Opis programu

Próba portretu Zofii Kossak - Szatkowskiej (primo voto Szczuckiej), osoby o której sąsiedzi z Górek Wielkich mówili: ona miała światło w oczach. To rzecz o kobiecie zdumiewającej osobowości twórczej, dynamizmu życiowego, odwagi cywilnej, także głębokiej wiary i patriotyzmu. Zasadniczą osią filmu jest swoiste odkrywanie osobowości i dzieła życia Zofii Kossak - Szatkowskiej, postaci absolutnie ważnej dla tożsamości współczesnego Polaka z początku XXI wieku. Film w swej narracji pragnie zwrócić uwagę na dwa wymiary jej życia - duchowy i praktyczny. Są nimi: fakty biografii wpisane w kontekst historyczny, m.in. współpraca z Wandą Krahelską - Filipowicz w Żegocie, uhonorowana przez Izrael w 1982 roku tytułem Sprawiedliwego Wśród Narodów Świata, okupacyjną działalność dla Delegatury Rządu Emigracyjnego na Kraj i służba w konspiracji harcerskiej. Późniejsza gehenna: Pawiaka i KL Auschwitz (1943 - 1944), wreszcie jej osobisty udział w Powstaniu Warszawskim. Osobny wątek filmu, postrzegany w wymiarze duchowym, osobistym to sekwencja trudnej, wymuszonej emigracji (1945 - 1957) w Anglii (Kornwalia - farma w Trossell), potem ponowny powrót do Górek Wielkich i zmaganie się z rzeczywistością PRL - u - m.in. sygnatariuszka Listu 34, konsekwencje odmowy Nagrody Państwowej 1966 r. i wspieranie religijnego charakteru obchodów Millenium. Film jest też (w warstwie komentarza i prezentowanych opinii) próbą ideowego kontrapunktu dla lansowanej obecnie wizji nowoczesnego feminizmu i postaw hedonizmu - hołdujących aktywność koncentrującą się na indywidualizmie i realizacji wyłącznie własnych celów, redukowaniu wartości i tradycji narodowych.