Nasz człowiek w Hawanie

Our Man in Havana, Wielka Brytania 1959

Sprzedawca odkurzaczy, Wormold, zostaje wciągnięty do brytyjskiej siatki wywiadowczej. Nie mając możliwości zdobywania użytecznych informacji, zaczyna je zmyślać, aby zadowolić swoich chlebodawców.

Reżyseria:Carol Reed

Czas trwania:105 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film obyczajowy

Nasz człowiek w Hawanie w telewizji

  • Alec Guinness

    jako Jim Wormold

  • Burl Ives

    jako dr Hasselbacher

  • Maureen O'Hara

    jako Beatrice Severn

  • Ernie Kovacs

    jako kapitan Segura

  • Noel Coward

    jako Hawthorne

  • Ralph Richardson

    jako "C"

  • Graham Greene

    Scenariusz

  • Carol Reed

    Reżyseria

  • Bert Bates

    Montaż

  • Oswald Morris

    Zdjęcia

  • Carol Reed

    Producent

Opis programu

Akcja czarnej komedii zrealizowanej na podstawie powieści Grahama Greena przez mistrza dreszczowca kryminalnego Carola Reeda ("Niepotrzebni mogą odejść", "Trzeci człowiek") rozgrywa się w przedrewolucyjnej, przedcastrowskiej Hawanie. Niepozorny reprezentant firmy sprzedającej odkurzacze, Wormold (Alec Guinnes), zostaje prawie niepostrzeżenie dla siebie wciągnięty do brytyjskiej siatki wywiadowczej. Nie mając za grosz talentów szpiegowskich ani możliwości zdobywania użytecznych informacji, zaczyna je zmyślać aby zadowolić swoich chlebodawców. Robi to tak dobrze, że zachwyceni rezultatami panowie z królewskiej tajnej służby przydzielają mu do pomocy dwóch współpracowników - radiooperatora i piękną sekretarkę Beatrice (Maureen O'Hara), na której powaby Wormold nie pozostaje obojętny. Nad jego głową zbierają się jednak ciemne chmury. Spreparowane przez Wormolda kompletnie wyssane z palca rewelacje o sekretnych, cudownych broniach wywołują lawinę krwawych wydarzeń. Giną dwaj niewinni ludzie, a życiu "naszego człowieka w Hawanie", jak mówią o nim szefowie, zaczyna grozić poważne niebezpieczeństwo. Film znakomicie, z nerwem, choć także i z przymrużeniem oka oddaje niespokojnego ducha czasów żelaznej kurtyny i zimnej wojny, która na froncie wywiadowczym nieraz zmieniała się w gorącą. Reed znakomicie łączy wątki satyryczne z elementami politycznego thrillera i na brak emocji w jego filmie nie można narzekać.