Niedokończona historia: Marzec '68

Polska 2008

Wydarzenia marcowe były momentem przełomowym, który zadecydował o dalszym życiu uczestników protestu. Wielu Polaków musiało emigrować. Marzec \'68 wpłynął również na następne pokolenia Polaków.

Reżyseria:Jacek Chojecki

Czas trwania:39 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Niedokończona historia: Marzec '68 w telewizji

  • Jacek Chojecki

    Scenariusz

  • Jacek Chojecki

    Reżyseria

Opis programu

W filmie uczestniczą dzieci liderów i uczestników wystąpień studenckich sprzed 40. lat. Przez pryzmat ich wypowiedzi autorzy filmu budują obraz jednego z ważniejszych kryzysów politycznych w PRL i pokazują jego wpływ na życiorysy bohaterów. Wydarzenia marcowe stały się bowiem momentem przełomowym, który zadecydował o dalszym życiu całych rodzin. Zmuszając często ludzi do zmiany ojczyzny, piętnując rasowo, pozbawiając możliwości rozwoju zawodowego w Polsce, Marzec 68 wpłynął również na następne pokolenia Polaków. Ci młodzi ludzie są obecnie w wieku swoich rodziców z czasów, gdy jako studenci uczestniczyli oni w wydarzeniach marcowych. Większość z nich wychowywała się za granicą. Twórcy dokumentu pytają ich więc o obraz Polski, jaki wytworzył się w ich świadomości, jeszcze zanim ją zobaczyli, chcą wiedzieć, czy i jak ten obraz różnił się od wyobrażeń o Polsce, jakie mieli ich rówieśnicy w różnych krajach. Film jest próbą zdefiniowania ich relacji emocjonalnych i intelektualnych z Polską. Kształtował je przekaz pokoleniowy wyniesiony z domu, rozmowy z bliskimi o Polsce, opowieści rodziców o ich doświadczeniach z tamtych lat, ale sami wyciągali już z tego wnioski na to, jak pokierować własnym życiem. Ta generacja oderwana od korzenina własnej skórze odczuła oddziaływanie Marca '68, choć nie uczestniczyła bezpośrednio w wydarzeniach sprzed 40 lat. Ich skutki okazały się jednak dużo silniejsze i długotrwałe, niż mogłoby się wydawać. W filmie wypowiadają się dzieci m. in.: Bogusławy Blajfer, Seweryna Blumsztajna, Józef Dajczgewanda, Natana Tenenbauma, Eugeniusza Smolara. Istotnym składnikiem filmu są unikatowe materiały archiwalne.