Odmienne stany świadomości
Altered States, USA 1980
Uczony przeświadczony, że człowiek ma zakodowane w genach wszystkie stadia swojej ewolucji, wyrusza na poszukiwanie pierwotnej świadomości. Niebezpieczny eksperyment wymyka się spod kontroli.
Reżyseria:Ken Russell
Czas trwania:110 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film SF
Odmienne stany świadomości w telewizji
William Hurt
jako Edward "Eddie" Jessup
Blair Brown
jako Emily Jessup
Bob Balaban
jako Arthur Rosenberg
Charles Haid
jako Mason Parrish
Thaao Penghilis
jako Eccheverria
Dori Brenner
jako Sylvia Rosenberg
Sidney Aaron
Scenariusz
Ken Russell
Reżyseria
Eric Jenkins
Montaż
Jordan Cronenweth
Zdjęcia
John Corigliano
Muzyka
Howard Gottfried
Producent
Opis programu
Dramat science-fiction, będący adaptacją powieścDramat science-fiction, będący adaptacją powieści Paddy Chayefsky'ego (uznanego autora dramatów społecznych), a zrealizowany przez jednego z najbardziej oryginalnym i ekscentrycznych współczesnych twórców filmowych, Kena Russella ("Diabły", "Zakochane kobiety", "Tommy", "Mahler", "Lisztomania") z laureatem nagrody Oscara, Williamem Hurtem w jednej ze swoich najlepszych ról ("Pocałunek Kobiety-Pająka", "Dzieci gorszego boga"). Traktując siebie samego jako przedmiot ryzykownych doświadczeń z rozmaitymi rodzajami meksykańskich grzybów halucynogennych, młody amerykański naukowiec - neurolog Eddie Jessup (William Hurt) próbuje dotrzeć do pokładów pierwotnej świadomości, bo przekonany jest, że istota ludzka ma zakodowany w genach przebieg całej ewolucji swojego gatunku. Z przerażeniem dostrzega, że zaczyna się rzeczywiście cofać na ścieżce ewolucji i po zażyciu indiańskiego narkotyku zmienia się coraz bardziej także fizycznie. Jego żona, Emily (Blair Brown) błaga go, by przestał, ale on nie potrafi już wyzwolić się z niszczącej go obsesji i zatrzymać eksperymentu. W wyniku niebezpiecznych wycieczek w podświadomość dochodzi w jego mózgu do zmian osobowości. Mężczyzna odbywa swoistą "podróż w przeszłość", uzyskując w finale postać małpoluda. Metamorfoza staje się coraz głębsza i pewnego dnia z laboratoryjnego izolatora wymyka się jako człekokształtny potwór. Regresja nie powstrzymuje go jednak przed kontynuowaniem prób (już po powrocie do normalnej postaci) w nadziei, że zdoła się w końcu cofnąć jeszcze dalej, do samych początków i rozwikła tajemnicę życia... Ta podróż w czasie przedstawiona została w formie wizyjnej sekwencji psychodelicznej, przypominającej "podróż w inny wymiar" z "Odysei kosmicznej" Kubricka, ale z właściwym dla Kena Russella niezwykle oryginalnym ciągiem wizualnych skojarzeń: religijnych, mitologicznych i innych. Lecz co niewątpliwie bardzo optymistyczne jedynym ratunkiem przed całkowitym zagubieniem w bezbrzeżnej otchłani czasu okazuje się dla głównego bohatera miłość kobiety.