Ojciec chrzestny

The Godfather, USA 1972

Don Vito Corleone, głowa rodziny mafijnej, odrzuca propozycję wspólnego interesu z właścicielem plantacji maku w Turcji. Ta decyzja staje się przyczyną wojny gangów.

  • Czas trwania: 175 minut, Gatunek: Film sensacyjny
  • Reżyseria: Francis Ford Coppola

10

Ocena redakcji

„Ojciec chrzestny” to wielkie role Marlona Brando i Ala Pacino. Arcydzieło Coppoli zdobyło 11 nominacji do Oscara i statuetki dla najlepszego filmu, scenariusza adaptowanego (Francis Ford Coppola, Mario Puzo) i aktora pierwszoplanowego (Marlon Brando).

Ojciec chrzestny w telewizji

ZwińRozwiń

Multimedia

Obsada

  • Marlon Brando jako Don Vito Corleone
  • Al Pacino jako Michael Corleone
  • James Caan jako Sonny Corleone
  • Diane Keaton jako Kay Adams
  • Richard S. Castellano jako Clemenza
  • Talia Shire jako Connie Corleone
  • Sterling Hayden jako Capt. McCluskey
  • Robert Duvall jako Tom Hagen

Więcej »

Twórcy

  • Tony Brandt Drugi reżyser
  • Fred T. Gallo Drugi reżyser
  • Stephen F. Kesten Drugi reżyser
  • Steven P. Skloot Drugi reżyser
  • Fred C. Caruso Kierownik produkcji
  • Valerio De Paolis Kierownik produkcji
  • Ned Kopp Kierownik produkcji
  • Philip Smith Scenografia

Więcej »

Opis programu

ZwińRozwiń

Wielokrotnie nagradzany film zapoczątkował serię obrazów poświęconych historii i roli włoskich gangsterów w USA. Don Vito Corleone jest głową rodziny mafijnej. Nazywany jest przez włoskich emigrantów ojcem chrzestnym. Wpływy czerpie z hazardu i prostytucji, ale przeciwny jest handlowi narkotykami. Odrzuca propozycję wspólnego interesu z właścicielem plantacji maku. Ta decyzja staje się przyczyną wojny gangów, ale w konsekwencji zmienia też późniejszy sposób działania gangsterów.

Oscarowy klasyk Francisa Forda Coppoli. Michael jest jednym z synów Don Vita Corleone. Senior rodu stoi na czele jednej z pięciu największych rodzin mafijnych w Nowym Jorku. Nielegalne interesy, korumpowanie polityków i policji jest na porządku dziennym. Michael nie chce iść tą drogą. Wraca właśnie z frontu II wojny światowej, a okazją do spotkania rodziny jest ślub siostry. Wesele to nie tylko świętowanie, ale także załatwianie mafijnych interesów. Wkrótce do Dona Corleone zgłasza się wysłannik pozostałych klanów mafijnych z propozycją udziału w powstającym interesie narkotykowym. Oferta zostaje odrzucona, co powoduje lawinę dramatycznych zdarzeń. Don Corleone cudem wychodzi cało z zamachu, lecz podupadające zdrowie skłania go do decyzji - jego następcą ma być właśnie Michael. Ojciec chrzestny, a także kolejne części tryptyku, powstały na podstawie bestsellerowych powieści Maria Puzo. Reżyser i scenarzysta Francis Ford Coppola przenosząc prozę na ekran, stworzył jeden z najbardziej ikonicznych filmów o włoskiej mafii, zapisując się na stałe w historii kina. Obraz Coppoli to barwna, lecz też brutalna opowieść o świecie rządzonym przez pieniądz, brudne interesy i przemoc. Epicki rozmach idzie w parze ze świetnym aktorstwem, montażem, wspaniałymi kostiumami oraz scenografią. Reżyser porusza swoje ulubione wątki: honor, rodzina, lojalność, ale również zderzenie konserwatywnego świata mafii z nowoczesnością. Jednym z charakterystycznych dla Coppoli zabiegów formalnych okazuje się montaż równoległy. Jak pisała krytyczka Edyta Biskup: "Ojciec chrzestny rozpoczyna się wielką włoską festą - córka Don Corleone, Connie, wychodzi za mąż. W tej części filmu Coppola przeciwstawia sobie dwie przestrzenie - przestrzeń festy, rodzinnego święta, i przestrzeń gabinetu Vita Corleone, gdzie przyjmuje on swoich interesantów i załatwia mafijne sprawy. Kontrast między nimi wzmacniany jest specyficznym zastosowaniem środków filmowych". Kino, którego wstyd nie znać. Trzy Oscary, pięć Złotych Globów i liczne wyróżnienia krytyków filmowych.

Recenzje

  • „Ojciec chrzestny” to wielkie role Marlona Brando i Ala Pacino. Arcydzieło Coppoli zdobyło 11 nominacji do Oscara i statuetki dla najlepszego filmu, scenariusza adaptowanego (Francis Ford Coppola, Mario Puzo) i aktora pierwszoplanowego (Marlon Brando).

    10/10

Komentarze

Skomentuj
  • anal roughty pig ugh-ogh call me +764588 (gość)

    dobry film, o wiele lepszy niż chrzestny ojciec z 1927 r.

    03.07.2023 22:45
  • dawidek98 (gość)

    Te filmy, które sam wymieniłeś też mi się podobają - zwłaszcza "Dawno temu w Ameryce" Sergio Leone, które jest moim zdaniem najlepszym filmowym dziełem sztuki, jakie stworzono w latach osiemdziesiątych. A "Ziemia obiecana" to klasyka sama w sobie. Jestem skłonny twierdzić, że to jest nasz polski odpowiednik filmu, który już wcześniej wymieniłem - mało tego. Miałem przyjemność spotkać się osobiście z Maksem Baumem (Andrzej Seweryn) i praktykantem, von Hornem (Piotr Fronczewski). "Czas Apokalipsy" to moim zdaniem najlepszy film wojenny, jaki kiedykolwiek nakręcono, a "Faraon" to najlepszy film, jaki stworzył Jerzy Kawalerowicz - szczerze napisawszy, zawsze wolałem to dzieło sztuki wśród filmów historycznych, aniżeli "Matkę Joannę od Aniołów". Same perełki mi wymieniłeś, ja też jestem miłośnikiem starego kina. Pozdrawiam serdecznie.

    12.11.2022 23:41
  • PRL (gość)

    bie pierdol dawidek że naj...bo na pewno jeszcze jest pare lepszych!.. choćby ,,Dawno temu w Ameryce -Once Upon a Time in America Sergio Leone!! Faraon Kawalerowicza!, Ziemia Obiecana Wajdy .. Czas Apokalipsy ,czy Łowca Jeleni; itd ,itp

    05.10.2022 19:37
  • dawidek98 (gość)

    Najlepszy film jaki nakręcono w latach siedemdziesiątych. Wszystko w nim jest na galaktycznym poziomie: gra aktorska, montaż, muzyka, historia, początek, zakończenie, akcja, napięcie. Ikoniczne, a zarazem fenomenalne i przewspaniałe kreacje Marlona Brando i Ala Pacino - spotkanie tych dwóch gigantów kina było im naprawdę pisane. Muzyki filmowej napisanej przez samego Nino Rotę mógłbym słuchać do końca świata i o jeden dzień dłużej. Przez cały czas trwania seansu człowiek ma orgazm. Ojca Chrzestnego nigdy nie ma się dosyć. To jest właśnie przykład filmu, który mógłbym oglądać co miesiąc, a i tak by mi się nie znudził. Najlepszy film gangsterski jaki kiedykolwiek nakręcono ex aequo z "Dawno temu w Ameryce". A plenery? Człowiek aż czuje, że znajduje się na Sycylii, w Nowym Jorku czy w New Jersey i staje razem z tymi ludźmi na najwyższych szczeblach mafii. Nawet mam w pokoju plakat Dona Vita Corleone (mam jeszcze Bruce'a Lee nad komputerem). To świadczy o tym, jakie Francis Ford Coppola stworzył nieziemskie widowisko. Gdybym miał jakiś film puścić kosmitom o ile wogóle istnieją i chcieliby się z nami skontaktować, to byłoby niewątpliwie to jedno z największych dzieł sztuki wszechczasów. Jeszcze raz na koniec to napiszę: oglądając "Ojca Chrzestnego" zawsze jestem w siódmym niebie. 10+/10

    22.01.2022 01:18
  • Telewidz (gość)

    Norma w polskiej telewizji. Premierowe filmy, nagradzane na różnych festiwalach czy też klasyki dobrego kina z emisją późnowieczorną czy nocną podczas gdy wcześniej ramówka zapchana totalnym ściekiem. Zostaje tylko nagrywanie i oglądanie później.

    05.11.2021 22:27
  • Doro (gość)

    To prawda dobre filmy, seriale późną porą wcześniej chłam i szmira.

    05.11.2021 20:11
  • Polo (gość)

    175 min i puszczają o 22:05. Ostatnio wszystkie kanaly puszczają filmy od 22,23. A wczesniej gowno.

    05.11.2021 18:26
  • mipoak (gość)

    rodzina poprosiła mnie bym został ojcem chrzestnym, ale po tym co zobaczyłem w tym filmie...jakie ojciec chrzestny musi rozwiązywać problemy to grzecznie podziękowałem

    21.01.2021 17:40
  • En (gość)

    Transmisja siatkowki na zywo bula to sie przedluzylo.fakt ze super filmy puszczaja o poznych porach i doczekac ciezko.klasyk uwielbiam

    13.01.2019 00:30
  • Beata (gość)

    Dobrze piszesz Alicjo co do kumulacji dobrych filmów o tych samych porach. Ogólnie żenada. Robią to jako rozgrywki między sobą o oglądalność, a my się denerwujemy.

    12.01.2019 22:45
  • Alicja (gość)

    Przychylam sie do komentarzy, film cudowny, reklamują już od kilu dni , nastawiasz się do obejrzenia a tu kicha bo 22.30 a filmu jak nie było tak niema tylko pierdolenie o siatkówce. U nas telewizja to punktualność ma głęboko w du... Ale to przeważnie 1i2 ale widzę że i Polsat schodzi na psy. Gratuluję też doboru godziny emisji 4 godziny a zaczynać się miał programowo o 22 jakby o 20 do 24 to za wcześnie było?. Porażka sobota a tu nie ma co obejrzeć. Wy się zmawiacie wszyscy razem? Czy co ? Albo 4 fajne filmy na raz albo kicha tak jak dziś. Pamiętnik na TVN o 22.20 ci przynajmniej napawają punktualnie. Szkoda płacić abonament za takie lekceważenie widza.

    12.01.2019 22:41
  • Alex (gość)

    To jeszcze pół godziny reklam na dobicie? :)

    12.01.2019 22:37
  • Beata (gość)

    Dość, że mają mega opóźnienie, to tradycyjnie reklamy.

    12.01.2019 22:36
  • ShitPolsat (gość)

    Ostatnio taka sama sytuacja na kanale super Polsat. Brak szacunku do widza!

    12.01.2019 22:26
  • Don Corleone (gość)

    Kiedy się skończy to pierdolenie o siatkówce... Polsat reklamuje początek filmu o 22:05 a tu dalej pierdololo...

    12.01.2019 22:24
  • Beata (gość)

    Właśnie!!!

    12.01.2019 22:21
  • Pusiak (gość)

    Dawać corleone, koniec z tym pierdolololo

    12.01.2019 22:20
  • Beata (gość)

    Zapowiadają film kilka tygodni. Czekasz na relaks a tu impreza siatkówkowa... beznadziejny kanał.

    12.01.2019 22:18
  • Krasnopiura (gość)

    Arcydzieło. Muzyka też.

    10.10.2018 19:28
  • Ana71 (gość)

    Cudowny film...

    02.10.2018 19:07
NowszeStarsze

Dodaj komentarz

    Ocena społeczności: 8.2 Głosów: 92

    Nagrody

    • BAFTA 1973

      • Nagroda im. Anthony'ego Asquitha za najlepszą muzykę filmowąNino Rota
      • (Nominacja) Najlepszy aktor pierwszoplanowyMarlon Brando
      • (Nominacja) Najlepszy aktor drugoplanowyRobert Duvall
      • (Nominacja) Najlepsze kostiumy
      • (Nominacja) Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorskiAl Pacino
    • Oscar 1973

      • Najlepszy film
      • Najlepszy aktor pierwszoplanowyMarlon Brando
      • Najlepszy scenariusz adaptowanyMario PuzoFrancis Ford Coppola
      • (Nominacja) Najlepszy aktor drugoplanowyJames Caan
      • (Nominacja) Najlepszy aktor drugoplanowyAl Pacino
      • (Nominacja) Najlepszy aktor drugoplanowyRobert Duvall
      • (Nominacja) Najlepszy reżyserFrancis Ford Coppola
      • (Nominacja) Najlepsza muzykaNino Rota
      • (Nominacja) Najlepsze kostiumy
      • (Nominacja) Najlepszy dźwięk
      • (Nominacja) Najlepszy montażWilliam ReynoldsBarry MalkinPeter Zinner
    • Złote Globy 1973

      • Najlepszy dramat
      • Najlepszy aktor w dramacieMarlon Brando
      • Najlepszy reżyserFrancis Ford Coppola
      • Najlepszy scenariuszMario PuzoFrancis Ford Coppola
      • Najlepsza muzykaNino Rota
      • (Nominacja) Najlepszy aktor w dramacieAl Pacino
      • (Nominacja) Najlepszy aktor drugoplanowyJames Caan

    Hity dnia

    Wszystkie hity »

    Logowanie

    Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się.

    ×