Opowieści Rodowiczów

Polska 2020

Historia ludzi, którzy walczyli o niepodległą Polskę. Jeden z bohaterów dokumentu to Jan Rodowicz "Anoda" - uczestnik Akcji pod Arsenałem, członek batalionu "Zośka".

Reżyseria:Jolanta Kessler-Chojecka

Czas trwania:50 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Opowieści Rodowiczów w telewizji

Galeria

Opowieści Rodowiczów (2020) - Film
  • Jolanta Kessler-Chojecka

    Scenariusz

  • Małgorzata Rodowicz

    Scenariusz

  • Jolanta Kessler-Chojecka

    Reżyseria

  • Małgorzata Rodowicz

    Reżyseria

  • Małgorzata Rodowicz

    Montaż

Opis programu

To jest historia ludzi, którzy walczyli o niepodległą Polskę. Takich jak na przykład Jan Rodowicz Anoda, uczestnik Akcji pod Arsenałem, członek batalionu Zośka. Film jest opowieścią historyczną. Z tego tytułu w warstwie wizualnej wykorzystano archiwa filmowe i ikonografię z okresu II wojny światowej, powstania warszawskiego i okresu stalinowskiego. Ponadto rodzina Rodowiczów posiada imponujące archiwum własne, na które składają się zdjęcia, obrazy, książki napisane przez członków rodziny, albumy, filmy i inne artefakty, które uświetnią narrację. Część spuścizny rodziny została przekazana do Ossolineum. Zdjęcia współczesne, kręcone w dawnych miejscach akcji, przybliżają ten stosunkowo odległy czas i wiążą go z dzisiejszym życiem, podkreślają kontynuację pokoleń i wagę historii dla współczesnego widza. Całość ułożona jest w stylu opowieści rodzinnej, toteż zdjęcia ze spotkania rodzinnego wyznaczają ramy konstrukcyjne filmu. Ponadto swoją rolę ma narrator, który umiejscawia wydarzenia w kontekście historycznym. Dodatkowym zabiegiem reżyserskim jest uwypuklenie najmłodszego (prawie) pokolenia rodziny, w osobie Mateusza, który uczestniczy w spotkaniu rodzinnym i prowadzi widza po Warszawie/Zalesiu - w różne miejsca, związane z losami różnych postaci. Jego wypowiedź rzuca może trochę inne światło na wydarzenia: ukazuje ich wpływ na młode pokolenie i daje spojrzenie na czas przeszły bliskie współczesnej widowni. I właśnie Mateusz, w końcowej sekwencji, zada nam pytanie, czy nasza opowieść to czas przeszły dokonany? Czy niedokonany, wciąż się dziejący.