Osadnicy
Nybyggarna, Szwecja 1972
Opowieść o szwedzkich emigrantach w Stanach Zjednoczonych, rozgrywająca się na przełomie XIX i XX w. Nilssonowie osiedlają się na farmie w stanie Minnesota.
Reżyseria:Jan Troell
Czas trwania:170 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Western
Osadnicy w telewizji
Max von Sydow
jako Karl Oskar
Liv Ullmann
jako Kristina
Eddie Axberg
jako Robert Nilsson
Pierre Lindstedt
jako Arvid
Allan Edwall
jako Danjel
Monica Zetterlund
jako Ulrika
Bengt Forslund
Scenariusz
Vilhelm Moberg
Scenariusz
Jan Troell
Reżyseria
Jan Troell
Zdjęcia
Bengt Ernryd
Muzyka
Opis programu
Druga część filmowej epopei na podstawie prozy Vilhelma Moberga. Emigranci, jak i późniejsi o rok Osadnicy, byli realizowani przez cztery lata. Ten ogromny projekt pochłonął dwa lata pisania scenariusza i dwa kolejne na realizację zdjęć. Materiału było tak dużo, że Jan Troell zdecydował się podzielić obraz na dwie części. Produkcja kosztowała rekordową, jak na owe czasy w Szwecji, kwotę 7 mln koron. Efekt okazał się jednak spektakularny. Przełom XIX i XX wieku w Ameryce. Nilssonowie, rodzina szwedzkich emigrantów, osiedla się farmie w stanie Minnesota. Oczekiwania na zdecydowaną poprawę bytu okazują się mocno na wyrost. Karl i Kristina wraz z dziećmi muszą ciężko pracować, aby zaspokoić najbardziej elementarne potrzeby. Praca jest często harówką, a dodatkowo są świadkami dramatycznych wydarzeń, takich jak krwawe rozprawy z Indianami czy słynna gorączka złota, która okazuje się być przyczynkiem śmierci brata Karla, Oscara. Płyną lata, dzieci dorastają. Rodzina Nilssonów, mimo wielu przeciwności losu, zdaje się powoli adaptować do życia w nowej ojczyźnie. Osadnicy powtórzyli sukces pierwszej części. Reżyser ponownie wykreował epicki, opowiedziany z "oddechem" i montażowym wyrafinowaniem obraz. Dzieje szwedzkiej rodziny wydają się dziejami milionów emigrantów szukających szansy na poprawę bytu za Oceanem. Historia zmagania się z życiem, przeciwnościami losu, osobistymi tragediami (ale też i chwilami szczęścia) ukazana jest w konwencji surowego realizmu połączonego z liryzmem. Troell, będący również operatorem, serwuje nam urzekające zdjęcia natury i przyrody otaczającej bohaterów. Odwołuje się tym samym do najlepszych tradycji szwedzkiego kina lat 20., do twórczości Stillera czy Sjöströma. "Troell pokazuje nie tylko nostalgię [...], ale także proces zapuszczania korzeni w nową ojczyznę, głębszej asymilacji, pozyskiwania nowej tożsamości obywatelskiej i narodowej" - pisał Tadeusz Szczepański. Znakomite aktorstwo, również to drugoplanowe, a także świetnie wykorzystana muzyka to niewątpliwe atuty Osadników.