Ostatni cesarz

The Last Emperor, Wielka Brytania/Włochy/Francja 1987

Opowieść o życiu ostatniego cesarza Chin. Pu Yi urodził się w 1906 roku. Z woli cesarzowej jako trzyletni chłopiec został odebrany matce i osadzony na tronie.

Reżyseria:Bernardo Bertolucci

Czas trwania:163 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film biograficzny

Ostatni cesarz w telewizji

Galeria

Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • Ostatni cesarz (1987) - Film
  • John Lone

    jako Pu Yi

  • Joan Chen

    jako Wan Jung

  • Peter O'Toole

    jako Reginald Johnston

  • Ruocheng Ying

    jako gubernator

  • Victor Wong

    jako Chen Pao Shen

  • Ryuichi Sakamoto

    jako Amakasu

  • Franco Angeli

    Drugi reżyser

  • Serena Canevari

    Drugi reżyser

  • Fabian Gerard

    Drugi reżyser

  • Lou Hangmin

    Drugi reżyser

  • Li Hongsheng

    Drugi reżyser

  • Giulio Levi

    Drugi reżyser

Opis programu

Inspiracją scenariusza tego niezwykłego filmu stały się dwie książki: pamiętnik Aisin-Gioro Pu Yi "Byłem ostatnim cesarzem Chin" oraz jego nauczycieka Reginalda Johnstona "Twilight in the Forbidden City". Na ich podstawie Bertolucci z niebywałym rozmachem zbudował epicką opowieść o dramatycznym życiu Pu Yi, ostatniego cesarza Państwa Środka, który z obiektu kultu milionów ludzi zmienia się w więźnia poddanego resocjalizacji. Pu Yi urodził się w 1906 roku. Z woli Cesarzowej w wieku 3 lat został zabrany matce i osadzony na tronie jako dziesiąty władca mandżurskiej dynastii Ching. Gdy miał 6 lat, dynastia abdykowała na rzecz republiki, ale chłopiec aż do pełnoletności pozostał w Zakazanym Mieście jako jego władca. To swego rodzaju więzienie opuścił w 1924 roku, wyrzucony z niego wraz z resztką dworu przez żołnierzy generała Fen Yuhsinga. Przez jakiś czas występował w roli zachodniego playboya, do której to roli w dużym stopniu przygotował go bezwiednie Szkot Reginald Johnston. Potem Pu Yi był marionetkowym cesarzem Mandżuko. W 1945 roku dostał się do niewoli radzieckiej. Po kilku latach wrócił do Chin, gdzie został poddany reedukacji i do końca życia pracował jako ogrodnik. Bertolucci opowieść zaczyna w 1950 roku na granicy radziecko-chińskiej, od przekazania Chińczykom przez władze radzieckie jeńców wojennych. Jest wśród nich Pu Yi, któremu niektórzy jeńcy oddają cześć. Były cesarz zamyka się w dworcowej kancelarii i próbuje popełnić samobójstwo podcinając sobie żyły. Dalej reżyser prowadzi akcję dwutorowo, cofa się w czasie, by w dzieje postępującej reedukacji bohatera wpleść opowieść o jego smutnym dzieciństwie przeżywanym samotnie i bez miłości, wychowywaniu chłopca na boga, jego dorastaniu, dramatycznej konfrontacji z rzeczywistością, nieudanych małżeństwach, niemożności sprostania roli, jaką mu wyznaczyła historia. Ten film już zanim powstał, stał się sensacją, bo po dwóch latach pertraktacji, w 1984 roku Bernardo Bertolucci jednak otrzymał zgodę na jego realizację w Chinach wcześniej zupełnie niedostępnych dla zachodnich filmowców. Po raz drugi "Ostatni cesarz" stał się sensacją, gdy w 1988 roku Amerykańska Akademia Filmowa przyznała mu aż 9 Oscarów: dla najlepszego filmu, reżysera, za najlepsze zdjęcia, scenariusz adaptowany, muzykę, scenografię, dźwięk, kostiumy i montaż. Bertolucci po mistrzowsku zapanował nad niebywałą machiną produkcyjną: 60 aktorów - w tym czterech odtwórców roli tytułowego bohatera - 19 tys. statystów, blisko 300 techników, sztab charakteryzatorów, tysiące kostiumów i rekwizytów. Efekt zachwyca przepychem i dopracowaniem najdrobniejszych szczegółów. Znakomicie skonstruowany scenariusz dopełniają świetnie z nim współgrające mistrzowskie zdjęcia i doskonała muzyka.