Palmetto
Niemcy/USA 1998
Barber był dziennikarzem. Próbował zdemaskować lokalną korupcję, ale trafił do więzienia. Po zakończeniu kary powrócił do Palmetto, lecz znów wplątał się w kryminalną aferę.
Reżyseria:Volker Schlöndorff
Czas trwania:115 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film sensacyjny
Woody Harrelson
jako Harry Barber
Gina Gershon
jako Nina
Michael Rapaport
jako Donnely
Tom Wright
jako John Renick
Chloë Sevigny
jako Odette
James Hadley Chase
Scenariusz
E. Max Frye
Scenariusz
Volker Schlöndorff
Reżyseria
Peter Przygodda
Montaż
Thomas Kloss
Zdjęcia
Klaus Doldinger
Muzyka
Opis programu
Dziennikarz Harry Barber wychodzi z więzienia po dwóch latach odsiadki. Mężczyzna został wrobiony w przestępstwo, gdyż naraził się bosom Palmetto, małego miasteczka na Florydzie. Barber tropił korupcję i przestępcze układy, lecz w pewnym momencie stał się niewygodny. Teraz postanawia wrócić do Palmetto. Wkrótce poznaje tajemniczą blond piękność, niejaką Rheę Malroux. Kobieta jest żoną miejscowego, bogatego i skąpego biznesmena, któremu ze względu na chorobę pozostało niewiele życia. Rhea obawia się, iż małżonek nie przepisze jej majątku w spadku, więc obmyśla sprytną intrygę. Zamierza sfingować porwanie ukochanej pasierbicy biznesmana i wyłudzić od niego ogromny okup. Plan jest przemyślany, lecz kobieta potrzebuje pomocnika. W tym celu uwodzi Harry'ego. Dziennikarz zostaje wtajemniczony w podstęp i skuszony łatwą gotówką godzi się na współudział. Ma tylko wykonać telefon z żądaniem okupu. Łatwa i szybka "robota" okazuje się początkiem prawdziwych problemów Barbera. Volker Schlöndorff to reżyser i scenarzysta niemiecki znany głównie z wyrafinowanych, również formalnie, adaptacji wielkich dzieł literatury. Do najbardziej znanych jego obrazów należą Blaszany bębenek wg prozy Güntera Grassa, fabularny debiut Niepokoje wychowanka Törlessa wg Roberta Musila i Homo Faber na postawie powieści Maksa Frischa. Schlöndorff nie unika jednak bardziej konwencjonalnego kina gatunków. Palmetto, zainspirowany prozą Jamesa Hadleya Chase'a, to znakomity przykład estetyki neo-noir, tendencji popularnej w latach 80. i 90. w kinie amerykańskim. Neo-noir nawiązuje do klasycznego czarnego kryminału, korzystając jednocześnie z postmodernistycznych wpływów. Niemiecki twórca zdaje się doskonale czuć i wykorzystywać klisze gatunkowe i schematy typowe dla tego rodzaju kina. Jednocześnie nasyca obraz swoją autorską wrażliwością. Palmetto urzeka stroną formalną, która znakomicie dopełnia, a momentami nawet definiuje fabułę. Sugestywne, nietuzinkowe zdjęcia i plenery Florydy to zasługa operatora Thomasa Klossa.