Poskromienie złośnicy

The Taming of the Shrew, Włochy/USA 1967

Baptista ma dwie córki. Starsza, Katarzyna, jest pyskata i złośliwa. Młodsza, Bianka, to wcielenie cnót. Ojciec postanawia, że młodsza wyjdzie za mąż dopiero wtedy, gdy starsza znajdzie kawalera.

Reżyseria:Franco Zeffirelli

Czas trwania:130 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Komedia romantyczna

Poskromienie złośnicy w telewizji

  • Franco Zeffirelli

    Scenariusz

  • Franco Zeffirelli

    Reżyseria

Opis programu

Franco Zeffirelli - reżyser teatralny i filmowy, a także scenarzysta i scenograf - ma w swojej twórczości dwa główne źródła inspiracji: operę i dzieła Szekspira. "Poskromienie złośnicy", jedna z licznych filmowych adaptacji tej znanej komedii geniusza ze Stratfordu, zaliczana jest do najbardziej efektownych. Baptista jest bogatym mieszczaninem z Padwy. Ma dwie córki: starsza Katarzyna to nieznośna, pyskata i złośliwa dziewczyna, podczas gdy młodsza Bianka jest wcieleniem wszelkich cnót oraz panną wielkiej urody. Bianka ma wielu adoratorów, między innymi młodego Lucentio i niejakiego Hortensja, którzy udają nauczycieli, aby tylko zbliżyć się do dziewczyny. Jednak Baptista ma sprytny plan. Wyda młodszą córkę za mąż dopiero wtedy, gdy znajdzie kawalera starszej Katarzynie. Z Werony do Padwy przybywa cyniczny Petruchio, mężczyzna, którego interesują tylko pieniądze. Na wieść o znacznym posagu zaczyna interesować się Katarzyną, jednak ta ani myśli o zamążpójściu. Zeffirellemu udała się nieczęsta sztuka: potrafił połączyć oryginalną ideę Szekspira z wymaganiami masowej widowni. Oddanie urody renesansowych Włoch, przepych inscenizacyjny zdaje się wynikać z operowych doświadczeń reżysera. Język Szekspira został dostosowany do potrzeb dialogu filmowego, nie tracąc na szczęście pierwotnej urody. Niesamowite dekoracje, nominowane do Oscara kostiumy wieloletniego współpracownika Zeffirellego, Danilo Donatiego dopełniają wizualną wizję. "Poskromienie złośnicy" to prawdziwe widowisko i to w gwiazdorskiej obsadzie. Richard Burton jako Petruchio i jego żona, wielka gwiazda Hollywoodu, Elizabeth Taylor jako Katarzyna znakomicie odnajdują się w konwencji. Wyraziście wypadają też kreacje drugoplanowe. Z ekranu bije witalność, dynamika opowiadania nie pozwala się nudzić, a humor, o często groteskowym zabarwieniu, przypomina, iż walka płci rozgrywa się od zawsze. Szekspir dla każdego. Nagroda Brytyjskiego Stowarzyszenia Filmowców, wyróżnienie David di Donatello oraz nagroda włoskich dziennikarzy filmowych Silver Ribbon.

Powiązane artykuły