Posłaniec

The Go-Between, Wielka Brytania 1971

Anglia u schyłku XIX wieku. 12-letni Leo Colston, przebywający na wakacjach w rodzinnej posiadłości szkolnego kolegi, daje się wciągnąć w niebezpieczną, zagmatwaną sieć gier dorosłych.

Reżyseria:Joseph Losey

Czas trwania:118 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat obyczajowy

Posłaniec w telewizji

Galeria

Posłaniec (1971) - Film
Posłaniec (1971) - Film
Posłaniec (1971) - Film
  • Posłaniec (1971) - Film
  • Posłaniec (1971) - Film
  • Posłaniec (1971) - Film
  • Julie Christie

    jako Marian

  • Alan Bates

    jako Ted Burgess

  • Margaret Leighton

    jako pani Maudsley

  • Michael Redgrave

    jako Leo Colston

  • Dominic Guard

    jako Leo

  • Michael Gough

    jako pan Maudsley

  • Garth Craven

    Dźwięk

  • Peter Handford

    Dźwięk

  • Hugh Strain

    Dźwięk

  • David Stephenson

    Dźwięk

  • Richard F. Dalton

    Drugi reżyser

  • Terry Hodgkinson

    Drugi reżyser

Opis programu

Tajny romans, powiernik i skandal - klasyczne arcydzieło Josepha Loseya. Edwardiańska Anglia przełomu XIX i XX wieku. Jesteśmy w arystokratycznej posiadłości Brandham Hall w hrabstwie Norfolk. Właśnie tu przybywa 12-letni Leo, ubogi chłopak zaproszony na wakacje przez swojego kolegę, Marcusa. Siostrą Marcusa jest urodziwa Marian, mająca wkrótce wyjść za mąż za weterana wojny burskiej. Jednak dziewczyna gdzie indziej lokuje swoje uczucia. Jej potajemnym kochankiem zostaje dzierżawca Ted. Wkrótce Leo staje się powiernikiem tajnego romansu. Jest posłańcem, który dostarcza miłosne liściki. Pewnego dnia sprawa wychodzi na jaw, wybucha skandal. Każdy z uczestników dramatu zapłaci wysoką cenę za zerwanie z obowiązującymi normami obyczajowymi. Film jest kolejną współpracą noblisty, pisarza i dramaturga Haroldem Pinterem z wybitnym reżyserem, zdobywcą Złotej Palmy Josephem Loseyem. Znakomity scenariusz powstał na podstawie głośnej powieści Polesa Hartleya, wydanej w 1953 roku. Anglosaski świat arystokracji poznajemy poprzez ciąg retrospekcji 60-letniego Leo, wspominającego brzemienne w skutkach wakacje. Plany czasowe ulegają zatarciu. Widz często może być skonfundowany: przeszłość płynnie miesza się z teraźniejszością i złożenie w całość opowiadanej historii jest niczym układanie puzzli. To klasyczny już topos występujący w filmach Loseya, karzący spojrzeć na problemy ciągłości czasu, wpływu przeszłości w sposób kompleksowy. Twórcy skupiają się na skrupulatnym odtworzeniu realiów Anglii edwardiańskiej, epoki skrępowanej gorsetem obyczajowej surowości i klasowych podziałów. W centrum krytyki jest warstwa arystokratyczna, pełna hipokryzji, egoizmu i kultu pozorów. Pogłębione portrety psychologiczne to już specjalność Loseya, wzbogacone tutaj o wątki freudowskie. Intrygującej fabule towarzyszą wyrafinowane środki formalne. Zdjęcia Gerry'ego Fishera oddają klimat epoki, niezwykle plastycznie odtwarzając arystokratyczną posiadłość. Efektowna scenografia, drobiazgowość detali i piękno pejzaży (pogoda wydaje się być jednym z bohaterów filmu), stosowanie zdjęć zwolnionych i montażowe wyrafinowanie korespondują z przeżyciami postaci, często puentując wydarzenia na ekranie. W obrazie doszukiwano się wpływów malarstwa Renoira i Constable'a, doceniając staranność w komponowaniu pojedynczych kadrów. Ozdobą dzieła Loseya jest również aktorstwo, z zasługującymi na wyróżnienie kreacjami Alana Batesa i młodziutkiego Dominica Guarda. Film zdobył cztery nagrody BAFTA, Złotą Palmę w Cannes oraz wyróżnienia krytyków brytyjskich i amerykańskich.