Powrót do Howards End

Howards End, Wielka Brytania/Japonia/USA 1992

Właścicielka posiadłości ziemskiej Howards End, Ruth Wilcox, konserwatywna Angielka, zaprzyjaźnia się z wykształconą panną z dobrego domu, Margaret Schlegel. Poznaje ją już u kresu życia.

  • Czas trwania: 137 minut, Gatunek: Dramat obyczajowy
  • Reżyseria: James Ivory

Powrót do Howards End w telewizji

ZwińRozwiń

Multimedia

Obsada

  • Emma Thompson jako Margaret Schlegel
  • Anthony Hopkins jako Henry Wilcox
  • Vanessa Redgrave jako Ruth Wilcox
  • Helena Bonham Carter jako Helen Schlegel
  • James Wilby jako Charles Wilcox
  • Samuel West jako Leonard Blast
  • Prunella Scales jako ciotka Juley
  • Emma Godfrey jako gość Luncheon

Więcej »

Twórcy

  • Campbell Askew Dźwięk
  • Dominic Lester Dźwięk
  • Bettina McCall Dźwięk
  • Andrew Morris Dźwięk
  • Sarah Morton Dźwięk
  • James Ivory Reżyseria
  • Simon Moseley Drugi reżyser
  • Christopher Newman Drugi reżyser

Więcej »

Opis programu

ZwińRozwiń

Howards End to nazwa posiadłości ziemskiej. Jej właścicielka Ruth, konserwatywna Angielka, żona zamożnego przedsiębiorcy Henry'ego Wilcoksa, zaprzyjaźnia się z wykształconą panną z dobrego domu, Margaret Schlegel. Poznaje ją już u kresu życia, kiedy schorowana i cierpiąca jest zmuszona przeprowadzić się z ukochanej posiadłości do znienawidzonego Londynu, gdzie mąż i synowie robią interesy. Wcześniej Ruth poznała młodszą siostrę Margaret, Helen, która nieszczęśliwie zakochała się w jednym z synów Wilcoksów, Paulu.

(HOWARDS END)Film obyczajowy, 136 min, Wielka Brytania/USA 1992Reżyseria: James IvoryScenariusz na podstawie powieści E.M. Forstera: Ruth Prawer Jhabvala Występują: Emma Thompson, Anthony Hopkins, Vanessa Redgrave, Helena Bonham Carter, Samuel West, James Wilby, Prunella Scales i inni Po znakomitych ekranizacjach powieści Edwarda M. Forstera: "Pokój z widokiem" i "Maurice" James Ivory zrealizował trzeci film na podstawie prozy tego pisarza - "Powrót do Howards End". Za kanwę posłużyła mu wydana w pierwszej dekadzie XX w. książka, która w Polsce ukazała się w różnych wydawnictwach pod tytułami "Domostwo pani Wilcox" oraz "Howards End". Wysmakowany plastycznie, znakomicie zagrany obraz odniósł ogromny sukces, zbierając cały wachlarz nagród: 3 Oscary spośród 9 nominacji (rola żeńska - Emma Thompson, scenariusz adaptowany i scenografia), 2 nagrody BAFTA (najlepszy film i aktorka), Złoty Glob (najlepsza aktorka), wyróżnienie w Cannes, David Donatella we Włoszech i kilkanaście innych nagród branżowych. Tytułowy Howards End to nazwa prześlicznej posiadłości ziemskiej, której właścicielka, Ruth, konserwatywna Angielka, żona bardzo zamożnego przedsiębiorcy, Henry'ego Wilcoksa, zaprzyjaźnia się z wykształconą, inteligentną panną z dobrego domu, Margaret Schlegel. Poznaje ją już u kresu życia, kiedy schorowana i cierpiąca jest zmuszona przeprowadzić się z ukochanej posiadłości do znienawidzonego Londynu, gdzie mąż i synowie robią interesy. Wcześniej Ruth miała okazję poznać młodszą siostrę Margaret, Helen, która zakochawszy się w młodszym z synów Wilcoksów, Paulu, uwierzyła, że jest to uczucie odwzajemnione. Młodzieniec szybko jednak wycofał się z tej znajomości i dziewczyna okryła się wstydem. Obie siostry, po ojcu pół-Niemki, wiodą w stolicy życie otwartych na świat intelektualistek, wielbicielek sztuki, obracających się w liberalnych kręgach kulturalno-artystycznych. Gdy pewnego dnia odkrywają, że starszy z synów Wilcoksów, Charles, po ślubie wprowadził się do kamienicy naprzeciwko, Margaret dochodzi do wniosku, że nie ma sensu udawanie, iż obie rodziny w ogóle się nie znają. Odwiedza Ruth, której jej towarzystwo bardzo przypada do gustu. Po jednej wizycie przychodzą następne. Między kobietami nawiązuje się osobliwa, oparta na przyciąganiu się przeciwieństw, "mistyczna" przyjaźń, która będzie miała praktyczne konsekwencje. Umierająca ziemianka ofiarowuje bowiem swoją ukochaną posiadłość nie najbliższej rodzinie, lecz właśnie "obcej" pannie Schlegel, nieświadomej zresztą zaszczytu. Ostatnia wola wyrażona jest jednak nieformalnie, toteż mąż zmarłej, po naradzie z rodziną i chwili chwalebnego wahania, niszczy "testament". Kierowany jednak swoistą lojalnością wobec Ruth, a i mocno osamotniony po jej śmierci, oświadcza się niebawem Margaret i zostaje przyjęty. Ale ich małżeństwo nie wydaje się wsparte na silnych "duchowych" podstawach. Henry Wilcox jest człowiekiem szorstkim, dalekim od sentymentalizmu, pragmatycznym do szpiku kości. Jego nowa żona ceni sobie natomiast wartości humanistyczne, wykazuje znacznie większą wrażliwość społeczną, pragnie być użyteczna. Stale oscylując między spontanicznością i wyrachowaniem, stara się godzić ścierające się w rodzinie ideały i dążenia, konflikt jest jednak nieunikniony. Do jego wybuchu przyczynia się w znacznym stopniu Helen, która przypadkowo poznaje ubogiego urzędnika bankowego, Leonarda Basta - rozczytującego się w literaturze romantycznej życiowego nieudacznika, który pada ofiarą własnej szlachetności i prostoduszności. Usiłując mu pomóc, Helen proteguje go - za pośrednictwem Margaret - u swego majętnego szwagra. Ale Wilcox zbywa petenta byle czym, doprowadzając go do całkowitego upadku. Helen nie może się z tym pogodzić. Czując się winna krzywdy

Komentarze

Skomentuj
  • Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

    Ocena społeczności: 6.2 Głosów: 12

    Hity dnia

    Wszystkie hity »

    Logowanie

    Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się.

    ×